História počítačov

 

Abacus - asi okolo roku 3000 p. n. l. Číňania

Pascalina -  Blaise Pascal, rok 1642

Kalkulátor Leibnitza

Jacquardov tkáčsky stroj  - 1801

Babbageho diferenčný stroj  -1830 Charles Babbage

Babbageho analytický stroj - 1834 – nebol zostrojený

 

Počítače nultej generácie

1938 Konrád Zuse 1. elektromechanický  počítací automat Z1. V r. 1941 Z4.

John von Neuman - Dvojhodnotový systém, známy pod názvom binárny systém tvorí základ aj dnešných počítačov. Zaviedol pojem počítač s vloženým programom. Program zdieľal tu istú pamäť ako dáta. Sekvenčné spracovávanie programu.

 

Von Neumannova schéma

 

 

Charakteristika počítačov prvej generácie

Elektrónky, veľa operátorov na obsluhu počítača, magnetická bubnová pamäť, dierne štítky, strojový jazyk, assembler

 ENIAC (1943-1946) vznikol na Pensylvánskej univerzite v USA ako prvý elektrónkový počítač. Slúžil na výpočet balistických tabuliek

 

COLOSS (1943) používal sa na rozšifrovanie tajných nemeckých kódov.

UNIVAC (1950) Universal Automatic Computer prvý počítač, ktorý pracuje na základe programu, ktorý je uložený v pamäti počítača a nie na diernych štítkoch alebo na magnetickej páske

LEO (1951) Lyons' Electronic Office prvý komerčný počítač

Charakteristika počítačov druhej generácie

Tranzistory, magnetické pásky, magnetická feritová pamäť, čítače diernych štítkov, tlačiarne, hromadné spracovanie dát, zavedenie programovacích jazykov vyššej úrovne.

Charakteristika počítačov tretej generácie

Integrovaný obvod, počítače s možnosťou rozšírenia (výmena alebo doplnenie ďalších komponentov), diskové mechaniky, nižšia cena, vylepšený operačný systém, multitasking, on-line prístup, prideľovanie času

Charakteristika počítačov štvrtej generácie

miniaturizácia integrovaných obvodov, mikroprocesor, dátové komunikácie, modemy, floppy disky, hard disky, mikropočítače, rozličné programové aplikácie, rozšírenie operačných systémov

Charakteristika počítačov piatej generácie

ďalšia miniaturizácia, nanotechnológie, paralelné spracovanie – viac procesorov

 

Generácia

Rok

Použité súčiastky

0.

1940

relé

1.

1950

elektrónky

2.

1958

tranzistory

3.

1964

integrované obvody

3,5.

1971

LSI – 1. Intel. mikropr.

4.

1981

VLSI

5.

súč.

 

 

VLSI - Very-Large-Scale Integration


Zároveň s vývojom hardware prebieha vývoj software tiež v generáciách:

1.       Programovanie v strojovom kóde

2.      Vývoj problémovo orientovaných, ale stroju ešte veľmi blízkych progr. jazykov: FORTRAN, ALGOL 60 a COBOL

3.      Vývoj operačných systémov s dialógovým režimom práce a bánk dát, napr. PASCAL, C.

4.      Distribuované systémy - počítačové siete, rozsiahle možnosti komunikácie, dobré pracovné prostredia

5.      Spracovanie znalostí, prirodzený jazyk, spracovanie hlasu... 

 

 

 

 

Odkazy

obrázky starých počítačov, kalkulačiek, procesorov...:

http://www.computissimo.ch/v-ang

Všetko možné nielen  o počítačoch - anglicky

http://www.webopedia.com, http://www.wikipedia.org

Nielen o počítačoch a nielen pre túto prednášku:

www.studentske.sk, www.referaty.sk

 

 


Základné pojmy

Informačné technológie (IT) sú rôzne prostriedky a zariadenia, pomocou ktorých môže človek zbierať, spracovávať, ukladať a využívať informácie rôzneho druhu a určenia.

Typickým prvkom a predstaviteľom IT je počítačový systém, alebo jednoducho počítač, ktorý sa skladá z hardvéru a softvéru.

Hardvér tvoria všetky vnútorné aj vonkajšie fyzické časti počítača, t.j. tie ktoré vidíme alebo sa ich môžeme dotknúť.

Softvér je programové vybavenie (skrátene program), ktorý hovorí hardvéru, čo má kedy urobiť. Softvér je vlastne algoritmus - postup riešenia, ktorý musí byť vyjadrený v takej podobe, ktorej hardvér rozumie. Programové vybavenie sa delí na operačné systémy a aplikačné programy.

Vedný odbor, ktorý skúma zákonitosti vzniku, spracovania a využívania informácií sa nazýva informatika.

Informácia

Základnou jednotkou informácie je 1 bit – je to najmenšie pamäťové miesto, kde môže byť uložená hodnota 0 alebo 1

Kódovanie informácie – kľúč podľa ktorého ich rozoznávame (napr. ASCII kód je to znaková sada, ktorá každému znaku na klávesnici priraďuje jednoznačne určitý kód)

 

1 bit ( z anglického BInary digiT) 1b - základná jednotka informácie.

1 slabika = 1byte 1B - skupina 8 bitov.

1 slovo = 1word - niekoľko (2, 4, 6, 8) slabík.

Jednotky

1K = 210  = 1 024

1M = 220 = KxK = 1 048 576

1G = 230 = KxKxK =1 073 741 824

1T = 240 = KxKxKxK = 1 099 511 627 776