späť

Interoperabilita v železničnej doprave

Vývoj železničných systémov v jednotlivých európskych štátoch bol počas histórie rozmanitý. Rozvíjali sa tak, aby uspokojovali predovšetkým národné potreby. Hlavné rozdiely spočívajú v elektrických systémoch, v zabezpečovacích systémoch, v rozchode koľají, v prechodových prierezoch, v rôznych technických požiadavkách na výrobu vozňov, v pravidlách prevádzky ako aj v kvalifikácii vlakového personálu. Členské štáty Európskej únie sa snažia uvedené rozdiely prekonávať s cieľom zaistenia základného princípu spoločenstva, ktorým je voľný pohyb osôb a tovaru. Základným problémom je teda zaistenie interoperability (prepojiteľnosti) tzn. spôsobilosti železničného systému prevádzkovať bezpečnú a súvislú vlakovú dopravu, najmä v oblasti technických, prevádzkových a predpisových podmienok.

Zabezpečovanie interoperability vyplýva z prijatých záväzkov vytvárania transeurópskych sietí v oblasti dopravnej infraštruktúry, telekomunikácií a energetiky Maastrichtskou zmluvou z roku 1991, ktorá novelizovala Rímsku zmluvu. Tá definuje povinnosť členských štátov prijať opatrenia na zabezpečenie interoperability. Zaistenie interoperability vyžaduje technickú, technologickú, inštitucionálnu a legislatívnu harmonizáciu. Zahŕňa normy, certifikáty, inštitúcie, akreditácie a postupy.

 

Európsky vlakový zabezpečovač

Počas minulých desaťročí bol vytvorený na rôznych železniciach rad vlakových zabezpečovacích systémov rozdielnej úrovne a väčšinou vzájomne nekompatibilných. V rámci dosiahnutia interoperability železníc bol vypracovaný štandard európskeho vlakového zabezpečovacieho zariadenia pod označením ERTMS/ETCS (European Rail Traffic Management System/ European Train Control System).

ETCS predstavuje európsky systém zabezpečenia jazdy vlakov, ktorý umožňuje prenášať maximálnu dovolenú rýchlosť na stanovište rušňovodiča, a súčasne monitoruje reakciu rušňovodiča na zobrazované informácie. Vlak idúci pod dohľadom ERTMS/ETCS sa smie pohybovať len po prijatí platného povolenia na jazdu. To môže byť vydané staničným alebo traťovým zabezpečovacím zariadením, resp. centrálou rádiobloku. Každé povolenie k jazde je ohraničené priestorovo, alebo časovo, s cieľovou rýchlosťou nulovou, alebo nenulovou. Vlaková časť kontinuálne porovnáva rýchlosť vlaku s maximálne dovolenou rýchlosťou a v prípade jej prekročenia automaticky aktivuje brzdový systém.

Riadiace a dohliadacie funkcie pracujú nezávisle na type prenosového média (balíza, slučka, rádio). Lokalizačná funkcia je založená na jedinečne identifikovateľnom a presne lokalizovateľnom zariadení na trati – na balíze. ETCS sa môže aplikovať v troch úrovniach.

 

Aplikačná úroveň 1

Táto úroveň je určená ako doplnok klasického staničného a traťového zabezpečovacieho zariadenia. Trať je naviac doplnená bodovými prenosnými zariadeniami – balízami, ktoré vlaku odovzdávajú všetky relevantné informácie. Balízy sú zároveň využité ako referenčné body k odovzdávaným informáciam o vzdialenosti a orientácii smeru jazdy. Časovo premenlivé informácie sa odovzdávajú prostredníctvom prepínateľných balíz, ktoré sú pripojené na klasické zabezpečovacie zariadenie. Nepremenlivé informácie sa prenášajú prostredníctvom neprepínateľných balíz. 

ERTMS 1

 

Aplikačná úroveň 2

Zariadenie tejto úrovne je v zásade v porovnaní s aplikačnou úrovňou 1 doplnené o rádiový systém GSM-R a je tiež v princípe určené na aplikáciu na tratiach s klasickým staničným a traťovým zabezpečovacím zariadením. Prostredníctvom rádia sú na vozidlo kontinuálne odovzdávané časovo premenlivé informácie (povolenie na jazdu atď.), čím nie je potrebná kabelizácia k prepínateľným balízam a nie sú problémy s aktualizáciou informácie pri zmene návesti pred blížiacim sa vlakom k návestidlu. Balízy naďalej slúžia ako referenčné body.

ERTMS 2

 

Aplikačná úroveň 3

Táto úroveň je určená pre realizáciu rádiobloku. Ak bude vlak vybavený prostriedkom pre bezpečnú detekciu celistvosti vlaku, môže vlak automaticky bezpečne hlásiť (prostredníctvom rádia) svoju polohu a tým nie sú potrebné klasické zariadenia pre detekciu vozidiel. Prostredníctvom RBC je možné realizovať pohyblivý priestorový oddiel, pričom na trati zostávajú len neprepínateľné balízy.

ERTMS 3