V súčasnosti spôsobila určitý boom technológia HYPERLOOP, ktorú predstavili nedávno v Bratislave. Podobne sú aktuálne trendy nastavené u výrobcov automobilov tak, že vyvíjajú autonómne vozidlá. Či to v súčasnosti prinesie niečo nové, alebo by sme sa skôr mali zamerať na technológie a dopravné systémy , ktoré v súčasnosti máme. Tak aj o tom si môžete prečítať v novom čísle časopisu Profit č. 9, kde sa k tejto téme vyjadrujem.
Ak by sme as pozreli na dopravný systém HYPERLOOP v skratke (toto už nie je v PROFITE).
Z hľadiska systému dopravy pôjde o inovatívnu technológiu, ktorou sa ešte cestujúci pravidelne neprepravovali. Čo sa týka odhadov nákladov, tak podľa toho čo spoločnosť uviedla by mal 560 km okruh v USA stáť cca. 6 miliárd dolárov, čo je v prepočte na Eurá cca.5,2 miliardy Euro. Náklady na 1 km by tak vyšli 9, 3 milóna na 1 km, čo nie je nič strašné , ak si zoberieme, že električková trať stojí cca.10 mil. Euro. Samotná trať má však produkovať elektrickú energiu a tak si “zarobiť” na jej prevádzku. Aké sú parametre tejto trate a koľko by tej elektrickej energie produkovala ešte nevieme. Zaujímavý je aj finančný mechanizmus ako trať postaviť, zakaldatelia chcú využiť aj peniaze od nadšencov,takže uvidíme.
Tu je však nutné podotknúť, či tie náklady nebudú vyššie. Možno min.1,5 násobne. Iné je ak si vybudujete trať v púšti, kde nik nie je a iné je keď by ste si budovali trať v urbanizovanom prostredí napr. v Európe, kde sa budú musieť vysporiadať s už existujúcou infraštruktúrov, výkupom pozemkov alebo ich prenájmom, splnení viacerých kritérii, napr. čo sa týka bezpečnosti zvonku a pod. Tu sa môžeme pokojne dostať k násobnu odhadovaných nákladov od 2 – 5 násobok. Ide predsa len o nevyskúšanú technológiu, ktorá bude musieť v prvom rade dbať na bezpečnosť cestujúcich.
Použiteľnosť systému: Technológia Hyperloop sa hodí skôr na diaľkové cesty, teda konkurovať môže rýchlovlakom, autobusom ale aj lietadlám. Z hľadiska cestujúceho si však myslím, že by to bude prémiový produkt a cena lístka okolo 30 dolárov sa mi zdá trošku nereálna. Spoločnosť hovorí o rýchlom a dostupnom systéme, že sa napríklad odveziete texíkom UBER na stanicu HYPERLOOPU a pod. Ja by som skôr privítal, keby tento systém bol integrovaný v už existujúcich systémoch a dokázal nadväzovať na električky, autobusy a pod.
Poďme ku kapacite systému. Udávajú sa kapsule s 28 cestujúcimi. Ak by kapsule chodili v min. intervaloch za hodinu by prepravili 1680 cestujúcich. Pri polminútovom intervalo dvojnásobok. Tu vidíme, že to nebude systém ,ktorý dokáže nahradiť MHD v meste, ale skôr sa môže popasovať o prémiových cestujúcich na väčšie vzdialenosti.
Ak by niekto nevedel o čo ide, pozrite si video:
Každopádne držím technológii palce a rád sa niekedy preveziem v kapsule z Bratislavy do Viedne. A to aj napríklad na jeden integrovaný lístok v rámci IDD Bratislava!:-)