1. História vzniku počítačov

 

 

Počítač je univerzálny stroj pre spracovanie informácií.

Pripravené postupy vykonávajú rýchlo a prakticky neomylne.

 

Starí Číňania a Japonci - počítacie dosky - abakus.

 

 

V starom Rusku - guličkové počítadlá - sčoty.

 

Augsra - logaritmické počítadlo, ktoré sa stalo prvým počítacím prístrojom, ktorý pracuje na analógovom princípe.

 

Stroj Blaise Pascala - prvý mechanický počítač - násobenie a delenie- Pascalina.

R. 1674 G.W.Leibnitz - počítací troj - sčítanie, odčítanie, násobenie, delenie

Nemecký filozof a matematik Gottfried Wilhelm Leibniz zdokonalil v roku 1673 pascalinu a tak Vyvinul prístroj, ktorý dokázal násobiť, deliť a počítať s odmocninami. Tento prístroj bol predchodcom modernej kalkulačky.

R. 1830 - Ch. Babbage - počítač na mechanickom princípe

 

1.1. Generácie počítačov

-   Nultá generácia – elektromechanické počítače

-   Prvá generácia - elektrónky           

-   Druhá generácia - diódy, tranzistory    

-   Tretia generácia - integrované obvody  

-   Štvrtá generácia - mikroprocesory (1981 - personálne počítače)

-   Piata generácia – mikroprocesory s hustotou integrácie od 5 000 do 50 000 prvkov

1.1.1. počítače nultej generácie (1936-1945)

Počas 2.svetovej vojny - Zuse - automatický reléový počítač s mechanickou kolíčkovou pamäťou.

V rovnakom čase - profesor Aiken na Harwardskej univerzite navrhol niekoľko počítačov, (Mark1) ktoré potom zostrojil s firmou IBM

Za počítače nultej generácie sa považujú elektromechanické počítače, ktorých základom sa stala súčiastka nazývaná elektromagnetické relé. Tieto počítače pracovali väčšinou s taktovacou frekvenciou okolo 100 Hz (100 operácií za sekundu).

Howard Aiken - prvý operačný automatický počítač - Mark 1

Ø   Na zhotovenie Mark 1 sa spotrebovalo 497 míľ drôtu, 78 sčítacích strojov a stolných kalkulátorov

Ø  Stroj pracoval plných 15 rokov a mal mnohostranný význam. Mark 1 Bol prvým operačným automatickým počítačom

1.1.2. Prvá generácia

V lete 1945 na Pensylvánskej univerzite bol uvedený do prevádzky elektrónkový počítač chladený leteckými motormi - Eniac .

 

ENIAC (Electronic Numerical Interpreter And Calculator).  Zostrojila ho americká armáda pre vojenské účely - na výpočty balistických tabuliek. 14. februára 1946 ho svetu predstavila University of Pennsylvania. Už v novembri toho istého roku putoval na renováciu; následne fungoval od júla 1947 až do októbra 1955.

ENIAC  - 5000 operácií za sekundu (Intel Core Duo - 21,6 miliárd operácií za sekundu), spotreba

174 000W, váha 28 ton, cena takmer pol milióna USD, dĺžka tridsať metrov, 140 m2, dokázal si zapamätať len dvadsať čísiel.

Sčitovanie, odčitovanie, delenie, násobnie, druhá odmocnina,

18-tisíc elektrónok, pracoval v desiatkovej sústave.

Programovanie zmenou zapojenia káblov.

Pracoval v desiatkovej sústave.

 

Hlavné rysy prvej generácie počítačov boli:

·         Veľké množstvo stavebných a spínacích prvkov – vákuová elektrónka

·         Veľké stavebné prvky a veľká spotreba energie

·         Rýchlosť operácií bola pomerne malá

·         Obmedzená kapacita pamäte, ústredná pamäť spravidla magnetický bubon

·         Programy sa zostrojovali výlučne v strojovom kóde (programy sa drôtovali, operačná pamäť bola 8 Byte)

·          

1.1.3. Druhá generácia

Najvýraznejšie znaky:

·         Stavebné a spínacie prvky sú diódy a tranzistory

·         Miniaturizácia súčiastok a menší príkon – kremíkové tranzistory

·         Rýchlosť operácií bola vyššia

·         Zvýšenie  kapacity pamäte, je schopná uchovávať milóny znakov

·         Okolo 200 programovacích jazykov – Fortran, Algol, Lisp, Cobol, assembler...

·         Rozvoj software - vznikajú kompilátory.

·         Jednotlivé modely sa navzájom podstatne líšia, každý má svoj strojový jazyk.  Neexistuje zlučiteľnosť - "kompatibilita".

(Edvac, IBM 650, TRADIC, IBM 1401, IBM 1620, PLATO, minipočítač PDP-1).

1.1.4. Tretia generácia

Hlavné znaky tretej generácie:

·         Stavebné a spínacie prvky sú miniaturizované tranzistory

·         Veľkosť prvkov je podstatne menšia ako u 2.generácie

·         Rýchlosť operácií sa meria v nanosekundách

·         Kapacita pamäte rádovo miliardy znakov

·         Programovanie sa rozšírilo o multiprogramovanie, objavuje sa multiprocessing

·         Software - katalóg programovacích jazykov

·         Kompatibilita software aj hardware

Počítače tretej generácie u nás predstavujú počítače - SMEP, JSEP,

Na Slovensku riadili hlavne strojársku výrobu.

 

1.1.5. Štvrtá generácia - osobné počítače

Vznik osobných počítačov bol podmienený vyvinutím integrovaných obvodov s vysokou hustotou integrácie. V r. 1971 dosiahla firma Intel Corporation hustotu integrácie 1000 tranzistorov na čip, čo bolo nevyhnutné ku vzniku mikroprocesora. Mikroprocesor je integrovaný obvod, v ktorom sú združené na jednom čipe prvky ako tranzistory, diódy, odpory a pod v takých zapojeniach, že tvoria základnú časť číslicového počítačového systému - procesor). Vylepšený model tzv.8080 sa stal základom prvých osobných počítačov.

V roku 1981 firma IBM predstavila svetu prvý osobný počítač IBM PC.

 

            Počítače opustili klimatizované výpočtové strediská s množstvom technikov, programátorov a iných špecialistov a vybrali sa do kancelárií, na pracoviská a do domácností. V ďalšej časti sabudeme zaoberať architekturou osobných počítačov. Cieľom je popísať rozhodujúce parametre a komponenty súčasných personálnych počítačov.

 

1.1.6. Piata generácia počítačov    

 

Od roku 1990,

·         používajú sa integrované obvody s hustotou integrácie až do 5 000 000 prvkov) so stále sa zvyšujúcim počtom diskrétnych prvkov na čipe – procesor Intel Core Duo

·         svoje uplatnenie nachádzajú paralelné počítače, databázové a znalostné počítače,

·         budujú sa heterogénne počítačové systémy,

·         počítače sa učia porozumieť reči a obrazu,

·         počítače sa využívajú na riešenie úloh umelej inteligencie.

 

2. Von Neumannova architektúra (1945)

John von Neumann (1903-1957) maďarský matematik židovského pôvodu

V roku 1946 pán John von Neumann a jeho kolegovia z Princeton Institute for Advanced Studies naprojektovali nový počítač postavený na týchto pravidlách:

  1. Počítač obsahuje operačnú pamäť, ALJ, radič, V/V zariadenia (vstupno - výstupné).
  2. Predpis pre riešenie úlohy je prevedený do postupnosti inštrukcií.
  3. Údaje a inštrukcie sú vyjadrené binárne – dovtedy desiatková sústava.
  4. Údaje a inštrukcie sa uchovávajú v pamäti na miestach označovaných adresami.
  5. Ku zmene poradia inštrukcií sa používajú inštrukcie podmieneného a nepodmieneného skoku.
  6. Programom riadené spracovávanie dát prebieha v počítači samočinne.
  7. Inštrukcie sa budú vykonávať sekvenčne.
  8. Pamäť je jednorozmerná – lineárna.

 

Tieto prvky nachádzame u počítačov všetkých generácií. Rozdielne je technické riešenie jednotlivých zariadení a ich prepojení.

2.1. Základné pojmy

Bit (binary digit)základná jednotka informácie - môže nadobúdať jednu z dvoch logických hodnôt. V praxi nadobúda vždy jednu z dvoch vzájomne sa vylučujúcich stavov, ako „pravda“ -- „nepravda“, „zapnutý“ -- „vypnutý“, nula -- jedna.

Bajt (angl. byte, tiež ozn. ako slabika) je zoskupenie bitov, pôvodne s premenlivou veľkosťou, no dnes takmer vždy 8 bitov. Osembitové bajty, tiež známe ako oktety sú schopné reprezentovať 256 rozličných hodnôt (28).

 

Hardware - stroj, ktorý vykonáva programy a všetky jeho prídavné zariadenia, praktický všetky hmotné prostriedky výpočtovej techniky.

 

Software - programy, ktoré tvoria nehmotnú súčasť počítača

Prídavné zariadenie - zariadenie, ktoré rozširuje možnosti počítača o vstup, výstup alebo archiváciu dát, patrí k hardware počítača.

 

Kompatibilita - zlučiteľnosť rôznych technických alebo programových prostriedkov. Napríklad tlačiareň, ktorá spĺňa predpísané pravidlá, môžeme pripojiť ku každému personálnemu počítaču bez ohľadu na výrobcov.

Technická špecifikácia prepojenia zariadení je rozhranie a podlieha štandardom a normám. Niekedy prepojenie vyžaduje zariadenie, ktoré nazývame interface.

 

Plug and play Operačné systémy Windows podporujú funkciu Plug and Play,  sú navrhnuté na Plug and play BIOS, ktorý dokáže automaticky detekovať zariadenia podporujúce funkciu Plug and play a operačný systém nainštaluje príslušné ovládače ku týmto zariadeniam (ak ich má). Ak  operačný systém ovládače nenájde, požiada užívateľa o príslušný ovládač.

 

3. ZÁKLADNÁ DOSKA PC (motheboard)

Základná (matičná) doska navzájom prepája komponenty počítača.

Ovplyvňuje možnosti používateľa pri ďalšom rozširovaní počítača

-          možnosť použitia rôznych typov procesora,

-          pripojenie viacerých rozširujúcich kariet,

-          rôzny počet možných sériových a paralelných portov.

Komponenty na základnej doske sú prepojené systémovými zbernicami.

Rôzne súčasti, spôsob ich prepojenia v personálnych počítačoch, sa riadi štandardami, a preto je možné spájať v jednom počítači komponenty od rôznych výrobcov. Tieto spôsoby prepojenia určujú vlastnosti základnej dosky, limitujú využitie použitých komponent, nazývame ich čipset matičnej dosky.

 

PC je postavené na modulárnom (stavebnicovom) princípe.

Väčšina týchto modulov (komponentov) je pripojená priamo na základnú dosku. Tá je pripevnená ku skrinke PC a napájaná zo zdroja. Sama napája niektoré komponenty.

 

VGA je skratka Video Graphics Array, čo je registrovaná obchodná značka firmy IBM pre grafický adaptér (spravidla grafická karta

AGP, z anglického Accelerated Graphics Port ( alebo Advanced Graphics Port) je vysoko rýchlostný kanál pre pripojenie jedného zariadenia (zvyčajne grafickej karty) ku základnej doske, slúži primárne k podpore pri akcelerácii počítačovej 3D grafiky.

PCI (z anglickej skratky Peripheral Component Interconnect) štandard pre zbernicu počítača k pripojeniu periférnych zariadení k matičnej doske. Tieto zariadenia môžu byť:

Slot AMR (Audio/Modem Riser) digitálno-analógový prevodník

 

Na základnú dosku je možné osadiť:

·         pamäte – operačná pamäť, BIOS, Cache, CMOS

·         procesory

·         chipset

·         zbernice

·         prostredníctvom voľných slotov –

§  disky,

§  rozširujúce karty – grafickú, zvukovú, sieťovú, modemovú,

§  ďalšie pamäti.

·         integrované radiče 

·         porty (rozhranie, interface) - na pripojenie klávesnice, myši,

reproduktorov, mikrofónu, tlačiarne ...,

·         konektory na napájanie

·         batériu.

Jednotlivé komponenty môžu byť integrované do iných komponent – grafická karta v čipsete, cache pamäť v jadre alebo v puzdre procesora.

Na samotnej základnej doske môžu byť integrované : zvuková a grafická (nepostačuje na 3D aplikácie) karta jedna alebo dve sieťové karty. Ak užívateľovi takáto integrovaná karta nevyhovuje, je možné použiť prídavnú kartu.

3.1. Typy základných dosiek

jednotlivé typy matičných dosiek majú štandardizované rozmery a umiestnenie upevňovacích otvorov. Je aj definované umiestnenie jednotlivých kľúčových komponentov, napájacie konektory, konektory na prepojenie so skrinkou. Spolu tieto vlastnosti označujeme ako "form factor". Existuje niekoľko základných typov rozmerov dosiek. Dnes sa vo všeobecnosti najčastejšie používa ATX form factor a jeho klony vytvorený firmou Intel v r. 1995.

 

·      ATX (Advanced Technology Extended), - na doske sú dva USB porty, konektor na pripojenie klávesnice je typu PS/2 rovnako ako myš, rozmery základného formátu 305 mm krát 244 mm

·      DTX – spätne kompatibilné s ATX

·      BTX (Balanced Technology Extended) – micro BTX - lepší výkon, menej hlučné počítače, lepší odvod tepla zo zdroja a grafickej karty – sú nekompatibilné s doterajším formátom ATX (napr. iný napajací konektor).

·      ATX - klony:

o   microATX - zmenšená verzia ATX. Obsahuje menej rozširujúcich slotov, ale obvykle má viac integrovaných komponentov,

o   FlexATX vychádza z microATX

o   ITX, mini ITX, ETX - používané v embedded počítačoch,

Embedded  počítače sú určené k zabudovaniu do rozvádzača alebo „útrob“ riadiaceho systému či iného zariadenia, kde je väčšina externých súčiastok integrovaná do jediného čipu spolu s procesorom a tým vzniklo názvoslovie „jednočipový počítač“. Dnes sa embedded systém bežne využíva v bankomatoch a platobných termináloch, v informačných kioskoch, PDA, MDA, kalkulačkách, hracích konzolách, vo vybavení domácností (pračky, mikrovlnné rúry, DVD, TV, klimatizácie a pod. , vo vzdelávacích automatoch pre školstvo, v lekárskych prístrojoch, automobiloch, lietadlách i v rôznych priemyselných odvetviach, predovšetkým priemyslovej automatizácie.Je to jednoúčelový systém pre predtým definovanú činnosť a vyznačuje sa nízkym príkonom, OS Windows XP Embedded – vo flash pamäti).

o   LPX, - majú často integrované grafické adaptéry a zvuk. This can provide a high-quality product at low cost, but can make upgrading or repair difficult. To môže poskytovať vysoko kvalitný výrobok za nízku cenu, ale modernizácia môže byť obtiažnaIt is not always possible to disable the built-in video adapter cards to allow for an upgrade.. Nie vždy je možné deaktivovať vstavanú kartu grafického adaptéra.

o   NLX - nízkoprofilová základná doska, umožňuje prospôsobenie sa novým trendom na trhu a PC technológiám.

§  Podporuje súčasné a budúce procesorové technológie

§  Podporuje novú garfickú kartu

§  Podporuje vysoko výkonné grafické riešenie

§  Podporuje rozvinuté pamäťové  technológieProvides more system level design and integration flexibility; for example, the new design flexibility allows system designers to implement a motherboard that can be removed quickly, in most cases without removing screws, thus lowering the PC's total cost of ownership.

·         Barebone – miniatúrne základné dosky sú zabudované v primerane malej

skrinke, v ktorej je zabudovaný aj zdroj,

Barebone je počítačová platforma pozostávajúca len z tých najnutnejších súčiastok. V skrinke sa nachádza len zdroj, základná doska a chladiaci systém. Dizajn týchto počítačov je obyčajne neštandardný a nie je možné ho zložiť použitím dostupných hardvérových komponentov.

Najväčšou výhodou barebone systémov je jednoduchosť kompletizácie počítača, a možnosť výberu komponentov podľa vlastného gusta. Je to akýsi medzistupeň medzi kupovaným a skladaným počítačom. Ďalším veľký lákadlom sú malé rozmery a často veľmi podarený dizajn, ktorý je pre jednotlivé série barebone typický a jedinečný. V nižšom segmente barebone, je zaujímavá cena, ktorá je porovnateľná s cenou počítača s rovnakými parametrami, avšak umiestnenom v klasickej midi-tower skrinke. Pri vhodnom výbere komponentov, a predovšetkým chladenia, je možné postaviť aj za málo peňazí tiché PC, ktoré sa bude navyše vynímať nielen doma v pracovni, ale aj v kancelárii.

Základ barebone systému tvorí základná doska, väčšinou formátu micro-ATX a skrinka formátu mini-tower alebo micro-tower, obsiahnutá zdrojom s výkonom prevažne do 300 W, čo je dostatok pre osádzané komponenty. Barebone systémy nie sú stavané pre hrubý výkon, ich úlohami sú kancelárske aplikácie, internet a multimédia. Ponúkajú rozumný výkon za rozumnú cenu, ale vysoký grafický výkon od nich nikto neočakáva, preto disponujú integrovanými grafikami.

Základné dosky sa delia predovšetkým podľa podporovaných procesorov. Pretože existujú tri veľké rodiny procesorov pre PC, existujú tri veľké skupiny základných dosiek: 

§  Dosky s päticou typu Socket 7 (vývojovo najstaršie), dnes nahradené variantou typu Super7. V nich sa používajú procesory typu AMD K6-2.

§   Dosky pre procesory rodiny Intel (Pentium2, Pentium 3, Celeron), vybavené väčšinou päticami Socket 370 a Slot 1.

§  Dosky pre procesory AMD Duron a Athlon/Thunderbird, najčastejšie so Socketom A.

 

4. ČIPSET

predstavuje niekoľko vzájomne spolupracujúcich integrovaných obvodov, ktoré riadia činnosť základnej dosky, zaisťujú spoluprácu procesora s:

 

·         operačnou pamäťou, (nie vždy, procesory radu Athlon 64 majú  integrovaný pamäťový radič t.j. komunikácia procesora s operačnou pamäťou prebieha priamo, bez čipsetu) 

 

·         zbernicou, portami, radičom diskov a pod.

 

Čo neriadi mikroprocesor, riadia obvody čipovej súpravy.

 

Čipová sada zabezpečuje:

5. Zbernica

Zbernica počítača predstavuje sústavu vodičov, pomocou ktorých je procesor spojený s pamäťou a vstupno / výstupnými zariadeniami. Je to vlastne dopravná "infraštruktúra", pomocou ktorej sa prepravujú údaje medzi jednotlivými komponentami počítača. Sú vyvedené na konektory alebo sloty, cez ktoré sa k nim pripájajú iné zariadenia.

 

Ich rýchlosť (udávaná v MHz) a šírka  (udávaná v bitoch) ovplyvňuje výkon celého PC.

 

 

Zbernice pracujú v tzv. taktoch, (aj procesor, pamäť a aj iné zariadenia).

Rovnako v taktoch pracuje procesor, pamäť a aj iné zariadenia. Počet taktov za časovú jednotku určuje pracovná frekvencia. Rýchlosť sa udáva v Hz.

 

1 takt za sekundu 1 Hz  (Hertz )

1000 taktov za sekundu 1kHz (Kilohertz)

1000 000 taktov za sekundu 1 MHz (Megahertz)

1000 000 000 za sekundu jeden GHz (Gigahertz)


 

5.1. Zbernice v počítači

FSB – (Front Side Bus) je základným komunikačným kanálom moderných základných dosiek

Prostredníctvom nej komunikuje mikroprocesor s čipovou sadou a ďalšími komponentmi (pamäťou cache, operačnou pamäťou a  niektorými ďalšími zariadeniami), je najrýchlejšia v celom systéme,

            Novšie systémy využívajú HyperTransport zbernicu pracujúcu rýchlosťou niekoľko násobku základnej frekvencie systému. Údaje sú prenášané rýchlosťou až 6,4GB/s.    

 

 

SCSI – Používaná na pripojenie pevných diskov a diskových polí hlavne na serveroch

ATA, SATA – zbernice na pripojenie diskov ATA

AGP – (Acceleratet Graphics Port) špeciálna zbernica určená pre pripojenie grafickej karty.

PCI Expres  – na pripojenie grafických  kariet, umožňuje nahradiť zbernicu AGP

 

 

Zbernica Fibre Channel

umožňuje napojiť na zbernicu SCSI zariadenia do vzdialenosti 25m až 10 km. Počet pripojených zariadení je až 127 – umožňuje zdieľanie diskových zariadení – používa sa na pripojenie diskových polí.

 

USB, Fire Wire

Sú univerzálne zbernice schopné  pripojiť spôsobom Plug&Play 127 zariadení s čo najvačšou rýchlosťou. Stručne ich možno charakterizovať ako sériové zbernice s pripájaním a odpájaním periférií za chodu počítača.

USB sériové zbernice s pripájaním a odpájaním periférií za chodu počítača. Nahrádza skôr používané spôsoby pripojenia (sériový a paralelný port, PS/2, GamePort a pod.) pre bežné druhy periférií – tlačiarne, myši, klávesnice, joysticky, fotoaparáty, modemy atď., ale aj pre prenos dát z videokamier a pamäťových kariet, MP3 prehrávačov, externých diskov a externých napaľovacích mechaník.

Pôvodne bol USB navrhnutý pre počítače, ale jeho popularita spôsobila, že dnes je tiež bežnou súčasťou video hracích konzol, PDA zariadení, prenosných DVD a média prehrávačov, mobilných telefónov, ale dokonca aj zariadení ako sú televízory, domáce stereo zariadenia, autorádiá či prenosné pamäťové zariadenia.

svojmu chodu potrebuje PC, Fire Wire nie. Všetky zariadenia, ktoré chceme na takúto zbernicu použiť, musia mať príslušné rozhranie momentálne má takéto rozhranie -digitálna videokamera.

Topológia USB

USB systém má asymetrický design, pozostávajúci z hostiteľského kontroléra a viacerých zariadení spojených v uzavretom cykle. Do cyklu môžu byť zapojené prídavné rozbočovače (ang. hub), pričom môžu tvoriť až 5-úrovňové stromy na jeden kontrolér. Staršie počítače majú len jeden alebo dva porty. Cyklenie nikdy nerozšírilo a nové počítače sú vyrábané s väčším počtom USB portov (vyvedených buď z interného rozbočovača, alebo počítač obsahuje viacero USB kontrolérov, ale dnes najčastejšie ide o kombináciu oboch prípadov).

Konektory – Mini USB, MicroUSB

 

Plug and play – Operačné systémy Windows podporujú funkciu Plug and Play,  sú navrhnuté na Plug and play BIOS, ktorý dokáže automaticky detekovať zariadenia podporujúce funkciu Plug and play a operčný systém nainštaluje príslušné ovládače ku týmto zariadeniam (ak ich má). Ak  operačný systém ovládače nenájde, požiada užívateľa o príslušný ovládač.

Využitie

USB kľúče, myši, klávesnice či joysticky, . skenery či digitálne fotoaparáty, tlačiarní nahradzujúc paralelné porty, napr. nabíjačky mobilných telefónov a pod. Zvláštnou kategóriou sú zariadenia označované ako USB dekorácie – malé lampičky, ventilátory, ohrievače šálok, či dokonca miniatúrne vysávače.

V súčasnosti sú zariadenia využívajúce USB veľmi rozšírené, vďaka jeho dostupnosti a cene. Veľmi sa rozvíjajú hlavne prenosné pamäťové zariadenia, tzv. USB kľúče, či Flash Drives, pričom jednotlivé spoločnosti sa priam predchádzajú, ktorá ponúkne lepšiu novinku, či už ide o rýchlosť prenosu, kapacitu, veľkosť, cenu či design.

Čím ďalej tým viac sa rozširuje používanie USB portov na pripojenie tzv. Human Interface Devices, medzi ktoré patria myši, klávesnice či joysticky, aj keď ešte veľmi často nájdeme ich pripojenie pomocou iných, starších portov. Pre viaceré zariadenia, ako napr. skenery či digitálne fotoaparáty, sa USB už stalo štandardom. Tiež je veľmi rozšírené pri pripájaní tlačiarní nahradzujúc paralelné porty a uľahčuje tak pripojenie viacerých tlačiarní k jednému počítaču.

Využitie USB portov je naozaj rôznorodé a výrobcovia často prichádzajú s novými, často bizarnými nápadmi. Keďže zbernica je schopná napájať menšie zariadenia, objavili sa (okrem bežných prenosných pevných diskov) aj zariadenia, ktoré využívajú port len na napájanie – napr. nabíjačky mobilných telefónov a pod. Zvláštnou kategóriou sú zariadenia označované ako USB dekorácie – malé lampičky, ventilátory, ohrievače šálok, či dokonca miniatúrne vysávače.

 


 

 

6. PROCESOR CPU

je zložitý integrovaný obvod a  nachádza sa na matičnej doske. V súčasnosti sú to integrované obvody s vysokou až extrémne vysokou integráciou – mikroprocesory.

Vyberá z operačnej pamäti inštrukcie v strojovom kóde  a vykonáva ich. Výkonnosť procesora má rozhodujúci vplyv na výkon počítača. Inštrukcie, ktoré vie vykonať, voláme inštrukčná sada.

Každá architektúra procesorov má svoj vlastný strojový jazyk.

Procesor si ukladá hodnoty často používaných dát do registrov a zápisníkovej pamäte nazývanej CACHE pamäť.

 

6.1. Delenie procesorov.

 

-   Podľa dĺžky operandu udávané v bitoch na:

 

4 bitové – pre batériové zariadenia s extrémne nízkou spotrebou (digitálne teplomery, meracie prístroje, časovače, kalkulačky...).

 

8 alebo 16 bitové – pre jednoduché aplikácie – zabudované (embeded) systémy zabudované v mikrovlnných rúrach, kalkulačkách, ovládačoch atď.

 

32 bitové – pre stredne zložité aplikácie – programovateľné automaty, PDA, mobilné telefóny

 

viacjadrové 64bitovésúčasné PC

-   Podľa vnútornej architektúry

 

Na procesory RISC (risk)menší počet strojových inštrukcií, väčšia spotreba pamäte – redukovaná inštrukčná súprava

                            CISC (sisk) – potrebujú viac času na spracovanie – kompletná inštrukčná súprava

 

-   Podľa schopnosti podpory skutočného operačného systému

-   Podľa počtu jadier – procesory sú jednojadrové a viacjadrové

 

6.2. Rýchlosť procesora

 

Najčastejšie je vyjadrená v taktoch (Hz).

Skutočná rýchlosť je kombináciou taktovacej frekvencie a ďalších vlastností. Často býva vyššia ako udávaná v Hz.

Napr. Superskalárne procesory vykonávajú paralelne viac inštrukcií v jednom takte, podobne aj v prípade, ak je v procesore implementovaný pipeling.

Použitie Cache urýchľuje prístup do operačnej pamäte.

 

6.3. Logická štruktúra procesora:

 

Riadiaca jednotkamá 3 základné funkcie:

·      Riadi poradie vykonávania inštrukcií

·      Dekóduje a modifikuje inštrukcie programu

·      Vysiela všetky riadiace signály tým blokom počítača, ktoré sa podieľajú na vykonávanie inštrukcie.

 

Aritmeticko-logická jednotka (ALU - unit) – vykonáva aritmetické operácie s celými číslami a logické operácie.

 

FPU (Floating Point Unit) – jednotka, ktorá vykonáva výpočty s desatinnými číslami. V minulosti nebola priamo v procesore, ale pridávala sa v podobe matematického koprocesora.

 

Registre – Sú to vnútorné veľmi rýchle pamäťové jednotky procesora, kam si ukladá momentálne spracovávané dáta ako operandy operácie, kód operácie, adresa pre výsledok a pod.

 

Pamäť cache – je vyrovnávacia pamäť, medzisklad dát pre rôzne rýchle komponenty. Jej úlohou je vzájomné kompenzovanie rýchlostí, t. j. aby sa rýchle zariadenie nezdržovalo čakaním na pomalšie zariadenie.

 

Pri procesoroch rozoznávame dva typy vyrovnávacích pamätí:

            Interná cache –     L1, L2 – integrovaná priamo v procesore

            Vonkajšia cache – nachádza sa na plošnom spoji, na ktorom je aj procesor,

                                              v súčasnosti L3

6.4. Urýchlenie spracovania inštrukcií

 

·      Superskalárna architektúra -  spracovanie viacero inštrukcii naraz. Procesor obsahuje viacero určitých komponentov.

 

Napr. procesor Intel Pentium obsahuje dve aritmetické jednotky -ALU - a vďaka tomu je schopný za určitých okolností spracovať dve jednoduché inštrukcie naraz.

 

·      Hyper-Threading – Procesor sa voči softvéru javí tak, akoby obsahoval viac jadier ako v skutočnosti má.

 

Osemjadrový od spoločnosti SUN ako keby mal 24 jadier.

 

V skutočnosti časť jadra mikroprocesora je zdvojená (registre a stavový vektor), určujúca aktuálny stav výpočtového procesu a tým sa tvári jeden procesor pre aplikácie ako dva.

Operačný systém musí takýto procesor podporovať.

Dôsledkom Hyper Threadingu sú vylepšené odozvy procesora, zrýchlenie súčasného spracovania inštrukcií. Procesory s implementovanou technológiou HTT sú o cca 30% rýchlejšie ako klasické procesory bez tejto technológie.

Technológia je aplikovaná v procesore, a tiež v čipovej sade (čipsete) a teda v matičnej doske.

·      Pipelining - Jedná sa o mechanizmus, vďaka ktorému môžu aj nesuperskalárne mikroprocesory v skutočnosti spracovávať viac inštrukcii naraz.

Spracovávaná inštrukcia sa rozdelí na viacero fáz(spravidla na päť) a každú fázu inštrukcie vykonáva iná časť procesora. To umožňuje súčasné vykonávanie inštrukcií.

 

1.takt

2.takt

3.takt

4.takt

5.takt

6.takt

7.takt

8.takt

1.inštrukcia

1.fáza IF

2.fáza ID

3.f. EX

4.f DA

5.f. WB

 

 

 

2.inštrukcia

 

1.fáza IF

2.fáza ID

3.f. EX

4.f DA

5.f. WB

 

 

3.inštrukcia

 

 

1.fáza IF

2.fáza ID

3.f. EX

4.f DA

5.f. WB

 

4.inštrukcia

 

 

 

1.fáza IF

2.f ID

3.f. EX

4.f DA

5.f. WB

  1. prenos inštrukcie z pamäti do procesora (Instruction Fetch - IF)
  2. dekódovanie (Instruction Decode - ID) - inštrukcia sa konvertuje do jednoduchých povelov (mikrooperácií), ktoré výkonné jednotky procesora dokážu vykonať
  3. vykonanie (Execution - EX)
  4. výber operandu z pamäti (Data Access - DA)
  5. zápis výsledku do pamäti (Write Back - WB)

Každý úkon sa vykonáva v samostatnom funkčnom bloku, prípadne sa rozloží na ešte jednoduchšie operácie a vykonáva sa v niekoľkých funkčných blokoch. Funkčný blok (functional unit) je skupina logických obvodov, ktoré vykonávajú spoločnú prácu (napr. aritmeticko-logická jednotka). Pri klasickom spracovaní údajov by sa ďalšia inštrukcia začala spracovávať až po ukončení spracovania predchádzajúcej inštrukcie. Pri takomto spôsobe práce by funkčné bloky väčšinu času zaháľali a čakali na príchod ďalších údajov. Prúdové spracovanie údajov prebieha tak, že funkčné bloky sú zoradené logicky za sebou a tvoria kanál (pipe). Akonáhle spracovanie inštrukcie postúpi z prvého stupňa (funkčného bloku) do druhého, môže prísť ďalšia inštrukcia a vstúpiť do prvej fázy svojho spracovania (obr. 1). Tým sa dosiahne, že až na niekoľko výnimiek sa v každom hodinovom cykle ukončí jedna inštrukcia.

·      Integrácia PC do čípu - súčasné technologické možnosti umožňujú integrovať do jedného čípu nielen mikroprocesor, ale aj množstvo ďalších komponentov ako je grafická karta,cache pamäť, 

6.5. Procesory súčasnosti:

dvojjadrové – pre desktopové počítače a štvorjadrové pre servery.

 

trojjadrový procesor,  vyrábaný na báze štvorjadrového, pričom jedno jadro je

 

 deaktivované.

 

8-jadrový 24-vláknový (thread) procesor– využívaný do serverov.

 

16-jadrový a 32 vláknový procesor.

Tieto procesory sa nachádzajú  v serveroch a umožnia podporovať až 256 TB operačnej pamäte.

 

36,72 - jadrové počítače

 

Superpočítače - využívajú viac ako 50-jadrový procesor, ich výkon presahuje desiatky petaflopov.

1 teraflop -1 bilión matematických operácií za sekundu,  1012

1 petaflop – 1 trilión matematických operácií za sekundu,   1015

Superpočítač je všeobecné označenie pre veľmi výkonný počítač alebo počítačový systém.

Hranica, kedy možno počítač označiť ako superpočítač nie je presne daná, v niektorých prameňoch sa hovorí o minimálne desaťnásobne vyššom výkone oproti bežne dostupným počítačom.

Uplatňujú sa pri náročných výpočtoch, napríklad genetický výskum, fyzikálne modely(počasie, jadrové reakcie,...), ekonomické modely, internet a pod. Veľká časť superpočítačov bola vytvorená na konkrétnu úlohu, napr. Deep Blue ako prvý porazil človeka, Gariho Kasparova, v šachu.

 

Stále ešte platí známy Moorov zákon, podľa ktorého sa výkon procesorov zdvojnásobuje každých 18 mesiacov.

 

7. Porty 

 

Port umožňuje pripojenie prídavných zariadení ku zbernici. Zásuvka portu môže byt súčasťou karty príslušného portu. Port zabezpečuje obojsmernú komunikáciu medzi zbernicou a periférnymi zariadeniami.

 

Rizoznávame porty – nie všetky musia nutne na doske byť

Sériové (modem, myš), sériový t. j. šírka prenosu je jeden bit

bežne sú dva porty

Paralelné (tlačiareň), šírka prenosu je viac ako jeden bit

 

PS/2 – sériový port ,  (myš, klávesnica)

USB - Universal Serial Bus

FireWire

Infračervený port IrDA (Infrared Data Association) - bezdrôtové prepojenie zariadení. Na spojenie je nutná krátka vzdialenosť a priama viditeľnosť alebo odraz od steny

Blue tooth- Technológia "Blue tooth" – umožňuje bezdrôtovú výmenu údajov medzi dvoma alebo viacerými zariadeniami. na krátku vzdialenosť. Rýchlejší dátový prenos, väčší dosah aj bez podmienky priamej viditeľnosti ako u IrDA.

Sieťové rozhranie – umožňuje prepájenie počítačov prostredníctvom sieťových kariet.

High-Definition Multimedia Interface (HDMI)

 je rozhranie pre audiovizuálne vybavenie ako televízory s vysokým rozlíšením alebo systémy domáceho kina. Má 19 signálových vodičov v jednom kábli, ktorý vyzerá podobne ako bežný USB kábel. Rozhranie je schopné prenášať 5 Gbps.

8. PAMÄTE

Slúžia na ukladanie programového vybavenia počítača a ukladanie dát užívateľa.

8.1. 8.1. Pamäte na základnej doske: BIOS, CMOS, Operačná pamäť, Cache pamäť.

 

BIOS (Basic Input Output System), Systém BIOS je súčasťou hardvéru počítača – firmvér-  v pamäti typu Flash.

 V tejto pamäti sú uložené:

Testovací program základných technických prostriedkov počítača

            Zavádzacia rutina operačného systému

Obslužné programy základných technických prostriedkov počítača a štandardných prídavných zariadení -  sprostredkúva OS prácu s hardvérom

BIOS je to program (alebo miniatúrny operačný systém), ktorý tvorí dôležitý článok medzi hardvérom a operačným systémom. Umožňuje operačnému systému komunikovať s hardvérom.

Je v ňom možné nastaviť vlastnosti pripojeného hardvéru. Musí sa nachádzať na každom PC

 

BIOSom sa najčastejšie myslí program v pamäti Flash (kedysi v ROM, ROM BIOS, EEPROM), nachádzajúca sa v čipe na základnej doske. BIOS však majú aj iné zariadenia (napr. grafické, sieťové karty). Tento program je prvý, ktorý sa vykonáva po zapnutí počítača. Má niekoľko dôležitých úloh:

·      POST (Power-On Self Test) - testuje a inicializuje hardware, prípadne vypíše čo našiel.

·      Zavádza operačný systém (z HDD, FDD, CD, sieť) –

o   BIOS nájde prvý vykonávaný program OS - bootstrap loader.

o   Loader načíta do pamäte OS a spustí ho.

·      Obsahuje konfiguračný program, ktorý umožňuje nastaviť, zmeniť, zapnúť, vypnúť rôzne parametre hardvéru

 

BIOS priamo komunikuje s hardvérom. Vstupy od hardvéru do BIOSu sú vecou výrobcu hardvéru a BIOSu. Výstupy BIOSu smerom k operačnému systému sú presne definované. Počítače majú rôzne hardwarové komponenty od rôznych výrobcov a preto nie je možné vyrobiť univerzálny BIOS.

 

 

CMOS (Complementary metal oxide semiconductor)

je špeciálny pamäťový obvod na matičnej doske. Obsahuje údaje o konfigurácii počítača. Systém BIOS používa tieto informácie pri spúšťaní počítača.

Pamäť CMOS je možné prepísať programom SETUP, ktorý je možné vyvolať počas štartu počítača. CMOS uchová svoj obsah aj po vypnutí počítača, je napájaná z batérie.

Operačná pamäťľudovo RAM-ka

 

Slúži na ukladanie tých dát, s ktorými procesor práve pracuje. Do operačnej pamäte sú načítavané tie programové moduly a dáta, ktoré sú práve potrebné k vykonávaniu bežiaceho programu.

Rýchlejšia ako iné typy pamätí.

Operačná pamäť je tvorená miniatúrnymi kondenzátormi. Náboj sa spontánne vybíja a preto je nutné obnovenie (refresh) pamäti. Každá bunka pamäti má pevne priradené poradové číslo - adresu, pomocou ktorej pracuje procesor s pamäťou.

Po vypnutí počítača sa vymaže.

 

Zápisníková pamäť (CACHE MEMORY)

je rýchla vyrovnávacia pamäť, do nej sa ukladajú čiastkové výsledky vykonávaných operácií a výpočtov, často používané premenné a pod. Cache značne urýchľuje výpočet. Nachádza sa aj na kartách ako sú video karta, zvuková karta atď. Sú rýchle a drahé. Z hľadiska programátora je neprístupná.

 

Je spravidla umiestnená medzi procesorom a operačnou pamäťou výpočtového systému. Vo vyrovnávacej pamäti je uložená tá časť hlavnej pamäte, ktorá je práve procesorom používaná. Vyrovnávacia pamäť môže byť umiestnená tiež medzi operačnú pamäť a veľkokapacitnú vonkajšiu pamäť. Pamäť cache býva 5 - 10 krát rýchlejšia ako operačná pamäť, má však obmedzenú kapacitu

 

9.  Veľkokapacitné pamäťové médiá

Ako externé pamäťové zariadenie sa používajú disky. Tu sa ukladajú rozsiahle súbory dát.

9.1. HDD (harddisk drive) –

sú magneticky citlivé platne v súčasnosti  vyrábané z hliníkovej zliatiny, na ktorú, na ktorú sa nanesie cca 1 mikrometrová magnetická vrstva oxidu železnatého a kobaltu. . Platne sa ukladajú do vrstiev – 1 až 4, V prípade diskov s extrémne veľkou kapacitou môže byť platní až 12.

V zásade však platí, že čím má disk viac úložných platní, tým je hlučnejší, má väčšiu spotrebu elektrickej energie a vyvíja viac tepla. Preto sa výrobcovia snažia vyrábať kapacitne čo najväčšie pevné disky, avšak s čo najmenším počtom záznamových platní.

Dáta je možné ukladať na obe strany. HDD disky obsahujú veľa pomalých častí, sú 3,5“, 2,5“, 1,8“.

Dáta sa na pevný disk zapisujú pomocou magnetického záznamu, sú uložené natrvalo, pokiaľ nie sú zmazané používateľom alebo prístrojom. Je to energeticky nezávislé pamäťové médium. Uložené údaje uchováva aj po ukončení dodávky elektrickej energie.

Čítacie a zapisovacie hlavy slúžia na zápis a čítanie magnetickej informácie z povrchu platní. Počas práce pevného disku sa hlavy premiestňujú nad jednotlivými platňami a načítavajú z nich údaje, prípadne ich na platne zapisujú

Hlavy slúžia na zápis a čítanie magnetickej informácie z povrchu platní. Počas práce pevného disku sa hlavy premiestňujú nad jednotlivými platňami a načítavajú z nich údaje, prípadne ich na platne zapisujú

Používa sa predovšetkým v počítačoch a iných digitálnych zariadeniach, napríklad v digitálnych fotoaparátoch alebo DVD rekordéroch alebo v prehrávačoch hudby.

 Pevné disky sú

interné – kapacita až 1000 GB =1 TB

Externé -  ich kapacita  – až 3000 GB = 3 TB, pripojenie cez USB aj cez Ethernetový port.

Miniatúrne200 GB 1,8" pevný disk s jedinou platňou. Využitie v mobilných telefónoch či MP3 prehrávačoch.

 

SSD - Solid State Drives – rádovo viac odolný voči nárazom, nehlučný, porovnateľná prístupová doba, minimálne rozmery, nízka váha, slúži predovšetkým ako náhrada za pevný disk hlavne v mobilných počítačoch, v tabletoch.

Sú vyrábané použitím statických flash pamätí. Flash pamäť dovoľuje zapisovať (mazať) do viacerých častí pamäte v jednej operácii programu, tzn. vyššiu rýchlosť zápisu. Flash pamäť uchováva obsah pamäte aj bez napájania elektrickou energiou.

 

Sú oveľa menšie ako štandardné HDD disky.

Kapacita až 1000 GB = 1 TB.

 

Disketa FDD – floppy disk drive, dnes iba 3,5, 1,44 MB.

 

9.2. Optické disky

CD (compact disc) sú optické disky, umožňujú 100 násobne hustejší záznam, ako megnetické médiá.

 

Klasický CD (compact disc) má s priemerom 12cm  650MB a 700MB(74 a 80min). CD sa vyrábajú z priesvitného polykarbonátového plastu v hrúbke 1,2 mm, na ktorom je tenučká kovová vrstva obsahujúca dáta. Na nej je vrstva laku, na ktorej sa môže nachádzať potlač.

Dáta sú umiestnené na špirále vo forme jamôk (pit). Plocha bez jamôk sa nazýva land.

Na čítanie dát uložených v pitoch sa používa červený laser.

Je vyrobený z polykarbonátového plastu, disk je pokrytý veľmi tenkou hliníkovou vrstvou, ktorá je chránená lakovaným filmom. Najčastejšie je hrúbka 1,2mm, priemer 120 mm.

DVD (digital video/versatile disc)

 

Zachovali si rozmery klasického CD. Má ale vyššiu kapacitu – až 17 GB docielenú zmenšením vzdialenosti medzi drážkami na 0,74 μm a zmenšením veľkosti pitu na 0,4 μm.

Kapacita až 17 GB.

 

·         DVD-5 (4.7GB) – jednostranné, jednovrstvové

·         DVD-9 (8.5GB) – jednostranný, dve vrstvy (Dual Layer, preto sa aj často označuje DVD+R DL).

·         DVD-10 (9.4GB) - dve strany

·         DVD-18 (17 GB) - dve vrstvy aj strany

VZNIK:

·         je optický úložný formát média, plastový disk, ktorý bol vytvorený v roku 1995.

·         je to video nosič

·         má rovnakú veľkosť ako CD nosič (priemer 120 mm a hrúbka 1,2 mm)

·         ale dokáže uchovať šesť krát viac dát.

Používateľ môže vytvotiť DVD nosiče typov:

o    DVD Video

o    DVD Audio

o    DVD Data

Rozlišujeme verzie DVD:

4.      DVD-ROM (read only memory)

5.      DVD-R a DVD+R (recordable)

6.      DVD-RW, DVD+RW (re-eriteable) a DVD-RAM (random access memory)

DVD-ROM (read only memory)

o    obsahuje dáta na čítanie, nedajú sa naň zapisovať dáta

o    vyrába sa lisovaním

DVD-R a DVD+R (recordable)

o    môže zaznamenávať dáta iba raz a potom funguje ako DVD-ROM

DVD-RW, DVD+RW (re-eriteable) a DVD-RAM (random access memory)

o    môžu všetky zaznamenať a vymazať dáta viackrát

 

Blue Ray, (modrý laser),

Blue Ray umožňujú záznam HD videa. Technológia Blue Ray je pomenovaná podľa farby používaného lasera. Modrofialový laser má kratšiu vlnovú dĺžku ako červené lasery používané pri CD a DVD.

 

Kapacita - Blue Ray – až 400GB

Vzhľadom na nižšiu vlnovú dĺžku umožňuje systém Blu-ray uložiť na štandardný disk s priemerom 12 cm výrazne viac dát než DVD, ktoré používa červený laser s vlnovou dĺžkou 650 nm.                       

HVD alebo Holographic Versatile Disc (holografický viacúčelový disk) je pokročilá technológia optických diskov,

Trojrozmerný zápis údajov, rýchly prístup, vysoké kapacity.

Základom technológie HVD je použitie tzv. kolineárnej holografie, čo značí, že dva druhy laseru, červený (zápis) a modro-zelený (čítanie), budú spojené do jedného lúča. Polopriepustné zrkadlo v tele disku umožňuje uloženie dátovej stopy a riadiacej stopy v rozdielnych výškach

Očakáva sa, že HVD budú disponovať kapacitami až do 10 terabytov.

Protein-Coated Disc (PCD)   

            Proteínom potiahnutý disk je teoretický optický disk v súčasnosti vo vývoji, jeho autorom je Profesor Venkatesan Renugopalakrishnan. PCD by mohlo významne zvýšiť kapacitu HVD. Táto technológia zahrňuje potiahnutie DVD disku špeciálnou vysoko citlivou vrstvou proteínu, ktorá je vyrobená z geneticky modifikovaného mikróbu, čo by v princípe mohlo zvýšiť kapacitu disku na 50 TB.

9.3. Flash pamäte

 

Flash pameť je elektricky programovatelná (zapisovatelná) pameť s ľubovolným prístupem. Pameť je vnútorne organizována po blokoch a je možné programovat každý blok samostatne.  Pamäť se používá ako pamäť typu ROM napr. na uloženie firmware.

Je ju možné znovu naprogramovat .

 

 

 

Pamätové karty  -

sú menšie a rýchlejšie, bez mechanických časti, majú väčšiu kapacitu a dlhšiu životnosť

Majú, ale aj dve veľké nevýhody: Je ich veľa druhov a zariadenia, ku ktorým sa pripájajú nie sú navzájom kompatibilné a nevyskytujú sa štandardne na počítačoch.

 

Používajú  sa v digitálnych fotoaparátoch, PDA, notebookoch, mobilných telefónoch, prehrávačoch, video hrách, digitálnych záznamníkoch a iných elektronických zariadeniach. Je založená na pamäti typu flash EEPROM.

Odolné pri zaobchádzaní (odolné voči magnetickým a elektrickým poliam).

 

USB  kľúče

 

Ukladajú dáta na rovnakom princípe ako pamätové karty - do Flash pamäti. Pripájajú sa na rozhranie USB, ktoré sa nachádza na každom novšom počítači.

 

Najväčšia kapacita – 256GB

9.4. Archivácia dát

Dátové pásky – (magnetooptické médiá)

jedna z najstarších technológií v oblasti ukladania dát – archivácia údajov

Sú to média využívané na zálohovanie dát. Umožňujú ukladať rýchlo a bezpečne veľké objemy dát. Bezpečnosť zaručujú samoopraviteľné kódy. Bežné páskové média nazývané cartridge majú kapacitu až 800 GB.

Spoločnosti používajú magnetickú pásku na ukladanie veľkých objemov dôležitých dát, ktoré sa nepoužívajú často alebo nevyžadujú krátku dobu prístupu - archívy dát, záložné súbory, presné kópie na obnovy po havárii atď.  Takéto dáta sa často nachádzajú v archívoch automatizovaných magnetických pások – knižníc (Páskové jukeboxy), kde je možné uložiť a zdieľať až tisíce páskových kaziet, ktoré sú dostupné všetkým používateľom. Špičkové archívy magnetických pások môžu takto ukladať petabajty – milióny gigabajtov - informácií. Na základe prepočítania na jeden gigabajt predstavujú v súčasnosti páskové systémy najlacnejšie ukladanie.

 

Staršie typy pamäťových médií:

Jaz disky, - technológia pevného  disku

Zip disky - technológia pružného disku 3,5“, ale hrubšie

Bernulliho diskjedná sa o pružný kotúč otáčajúci sa v prúde vzduchu, ktorý pritláča (podľa bernulliho javu) povrch média k hlavičke. Kapacita od 20 do 270 MB.

Laser Servo 1203,5“, náhrada klasickej floppy diskety, 120 MB

 

Diskové polia  

 

Diskové polia ponúkajú obrovskú úložnú kapacitu - až niekoľko TB dát. Diskové pole je napojené priamo na matičnú dosku - cez adaptér diskového poľa. Kritické miesta sú v diskovom poli redundantné ( zdvojené), rovnako ako ukladanie dát.

Diskové pole je tvorené viacerými diskami.

Chybný disk je možné za behu systému  vybrať a vymeniť za nový. Pričom spôsob zabezpečenia dát garantuje, že pri chybe disku sa žiadne informácie nestratia. Na zálohu stráca diskové pole istú kapacitu.

 

Diskové polia sa pripájajú cez rozhranie Fibre Channel.

 

Windows 7 a Windows 8 softvérovo podporujú pripojenie diskových polí.

 

Windows 8 podporuje technológiu Windows Storage Spaces – podpora zjednodušeného ukladania údajov na viaceré disky, ochrana údajov použitím disk mirroringu.

10. Zálohovanie údajov

 

Zálohovanie údajov je v organizáciách spracovávajúcich obrovské množstvo dát je jedným z najdôležitejších procesov počítačového spracovania. Najtriviálnejší spôsob uchovania dát je jednoduché prekopírovanie súborov z pevného disku na nejaké veľkokapacitné pamäťové médium:

Matičná           doska

HD

radič disku

pamäťové médium   

 


Zálohovanie dát priamo v procese spracovania umožňuje zrkadlenie (mirroring) diskov, kedy na matičnú dosku na jeden radič sú pripojené dva pevné disky. Údaje sa počas spracovania paralelne ukladajú na oba disky. V prípade poškodenia jedného disku sa údaje nachádzajú na disku druhom. Slabý článok takéhoto zálohovania je radič, kedy pri jeho poškodení obsah oboch diskov nie je prístupný.

Matičná          

 

doska

HD2

radič disku

HD1


 

Zdvojenie diskov (disk duplexing) umožňuje zálohovanie na vyššej úrovni. Na matičnú dosku sú pripojené dva radiče, na každý z nich je pripojený pevný disk. Údaje sa počas spracovania paralelne ukladajú na oba disky. Havária jedného radiča alebo jedného disku nezapríčiní stratu dát celého systému.

Matičná          

 

doska

HD1

radič disku 1

HD2

radič disku 2

 

 

 

 

 

 

 

 


Paralelné spracovanie (clustering)údajov použitím dvoch počítačov zabezpečuje ešte vyššiu bezpečnosť zálohovaných dát tak, ako to znázorňuje nasledujúci obrázok.

 

Matičná           doska 1

HD1

radič disku 1

HD2

radič disku 2

Matičná           doska 2

 

 

 

 

 

 

 

 


Vynikajúcim riešením ukladania veľkého objemu údajov pre stredné a veľké počítačové systémy  je použitie diskových polí. Diskové polia ponúkajú obrovskú úložnú kapacitu - až niekoľko TB dát. Diskové pole je napojené priamo na matičnú dosku - cez adaptér diskového poľa. Kritické miesta sú v diskovom poli redundantné ( zdvojené), rovnako ako ukladanie dát. Diskové pole je tvorené viacerými diskami. Chybný disk je možné za behu systému  vybrať a vymeniť za nový. Pričom spôsob zabezpečenia dát garntuje, že pri chybe disku sa žiadne informácie nestratia. na zálohu stráca diskové pole istú kapacitu.

 

 

Diskové

 

    pole

Matičná doska servera

 

 

 

 

 

 

 

 


11. Monitor

 

je zobrazovacia jednotka na zobrazovanie  vstupných a výstupných údajov.

Monitor spolu s klávesnicou a myšou je základným nástrojom komunikácie obsluhy s počítačom. Veľkosť sa udáva v palcoch ako veľkosť uhlopriečky. Bežne používané veľkosti sú od 14 do 23 palcov. Na výrobu sa používajú rôzné technológie. Ostrosť obrazu je určená veľkosťou a množstvom bodov tvoriacich obraz. Veľkosť bodu je 0,25 – 0,28 mm. Počet bodov na monitore voláme rozlíšenie. Od monitora je požadovaný ostrý obraz, jasné farby, presná geometria, a ergonómia ovládania. V súčasnosti sú už skoro všetky monitory farebné. Monochromatické sa používajú už len výnimočne. Na výrobu sa používajú rôzné technológie. Ostrosť obrazu je určená veľkosťou a množstvom bodov tvoriacich obraz. Veľkosť bodu je 0,25 – 0,28 mm. Počet bodov na monitore voláme rozlíšenie.

Najbežnejšie rozlíšenia:

 

800x600

1024x768

1200x1024

1600x1200

1792x768

2048x1536

 

Iné bodové  rozlíšenie sa používa menej často a len v špeciálnych zobrazovacích jednotkách. Kvalita obrazu je závislá od frekvencie obnovovania obrazu. Monitory pracujú bežne s rýchlosťou od 30 do 130 Hz. Geometrické skreslenie je závislé od plochosti obrazovky. (LCD displeje sú úplne ploché ale drahšie).

Obrazovka monitora je zdrojom elektromagnetického vyžarovania a vytvára elektromagnetické pole, ktoré priťahuje prach a v závislosti od frekvencie namáha oči. Tieto vlastnosti sú regulované normou TCO.

Ďalšie parametre ako riadenie teploty farieb, úspora energie, protiodleskové, protiodrazové vrstvy, dopĺňajú vlastnosti monitora. Výber monitora pre kancelárske práce a pre grafické práce kladie nároky nielen na monitor, ale aj na spôsob pripojenia. Grafické karty môžu výrazne prispieť nielen ku kvalite zobrazenia, ale aj k rýchlosti celej zostavy.

 

 

CRT monitory – staršie typy – body sa neprestajne obnovujú.
 
Liquid Crystal Display - LCD – ploché monitory, neblikajú, prekreslenie nastáva vtedy, keď sa mení obraz.

Vysoký svetelný výkon, musia mať kvalitnú grafickú kartu

15“ LCD zobrazí toľko ako 17“ CRT

Dnes se vyrábajú LCD panely - k počítačom, v telefónoch aj s dotykovou vrstvou, v mobiloch,. Samoobslužné pokladne na zadanie tovaru a iné.

Plazmové monitory

Pre počítačové monitory nie sú vhodné, ale na sledovanie videa áno,

obraz je jasný, kontrastný s veľkými pozorovacími uhlami bez zmeny farieb v ploche.

Hrozí vypálenie jasných, nemenných obrazcov do jednotlivých bodov.

Pozostáva z mnohých maličkých buniek medzi dvoma panelmi zo skla, v ktorých je zmes vzácnych plynov (neón, argón…). Plyn v bunkách sa pôsobením elektrického prúdu meni na plazmu, ktorá potom vyžaruje svetlo

 

OLED displeje

využívajú technológiu organických elektroluminiscenčných diód (OLED), ktorých  najväčšia prednosť je predovšetkým velmi nízka spotreba a krátka doba odozvy.

Organická svetlo emitujúca dióda (OLED) je LED dióda, v ktorej emitujúcou elektroluminiscenčnou vrstvou je film z organickej zlúčeniny, ktorá vyžaruje svetlo pri prechode elektrického prúdu.

Táto vrstva organického polovodičového materiálu je umiestnená medzi dvomi elektródami. Vo všeobecnosti, minimálne jedna z týchto lektród je transparentná. OLED sa najčastejšie využíva dvomi spôsobmi – ako zdroj svetla pre podsvietenie tradičných LCD displejov, napríklad v mobilných telefónoch, a druhý segment využitia je priamo na výrobu displeja, kde každý pixel je vytvorený elementom OLED. Jedna z najväčších výhod OLED displejov je ich minimálna hrúbka o veľkosti len niekoľko mm a navyše OLED displej môže byť ohybný. Pretože OLED displej sám o sebe generuje svetlo, žiadne ďalšie podsvietenie už nie je potrebné. Preto dokáže zobraziť hlboké čierne úrovne a vie byť tenší a ľahší než displej z tekutých kryštálov. V podmienkach nízkeho okolitého osvetlenia ako napr. tmavé miestnosti, dokáže OLED obrazovka dosiahnuť vyšší kontrast než LCD používajúci fluorescenčné alebo aj nedávno vyvinuté LED podsvietenie.

§  16 mil farieb

§  Vysoký kontrast

§  Rozsah pracovných teplôt od -40°C do +80°C

§  Extrémne krátka doba odozvy

§  vyžarovací uhol väčší ako 160 stupňov

§  malá spotreba

§  životnosť až 100 000 hodín

§  Vyrobené z plastu – možno tvarovať

§  Dobrá viditeľnosť aj pri znížených svetelných podmienkach

 

            Vhodné pre vreckové počítače a mobiné telefóny –sú  schopné pracovať aj v mechanicky namáhaných aplikáciách,

 

OLED displeje s uhlopriečkou 2" s rozlíšením QVGA (240 x 320) pre mobilné telefóny.

 

Optimus Maximus (na obrázku) je klávesnica s OLED displejmi vbudovanými do kláves, ktoré umožňujú zobrazovať rozličné dynamické popisky napríklad v závislosti od aplikácie.

Klávesnica podľa poslednej zverejnenej špecifikácie má byť 103-klávesová, použité budú OLED displeje s rozlíšením 32 x 32 bodov a veľkosťou aktívnej oblasti 9 mm x 9 mm a s možnosťou zobrazovania 65 tisíc farieb

Popisky anglické malé, ruské veľké, vo Photoshope, v Quakovi


 

12. Adaptér zobrazovacej jednotky – grafická karta

slúži na  uchovanie a organizáciu zobrazovania dát určených k zobrazeniu a k vytvoreniu výstupného signálu spracovávaného monitorom.

Preberá dáta z procesoru a transformuje ich na videosignál. Celý obraz, ktorý vidno na monitore, je uložený v pamäti – video RAM - na grafickej karte.

 

Grafická karta obsahuje:

·         pamäť –

·         GPU - graphic processing unit - Riadiaci procesor (videokontrolér) jeho hlavnou úlohou je vytvorenie videosignálu pre monitor zobrazujúci obrázok. Režim zobrazenia je určený počtom obrazových bodov, tzv. pixelov, v horizontálnom a vertikálnom smere monitora a počtom farieb, ktoré je možné zobraziť

 

·         prevodník RAMDAC - číslicovo – analógový konvertor, konvertuje digitálne dáta spracované grafickou kartou na analógový videosignál.

LCD panel s digitálnym vstupom už RAMDAC nevyžaduje. Prepojenie je priamo digitálne (DVI konektor, HDMI alebo DisplayPort).

 

·         pamäť typu EPROM alebo Flash - Video-BIOS, firmware grafickej karty, základné fonty znakov, atď. Video-BIOS umožňuje softvéru komunikáciu na fyzickej, hardvérovej vrstve s jednotlivými prvkami grafickej karty.

 

(Firmware je najnižšia úroveň softwaru, ktorý zariadenia v počítači používajú, rozhodujúcim spôsobom vplýva na štart počítača po jeho zapnutí.)

 

·         Chladič - Grafické karty môžu byť chladené pasívnymi aj aktívnymi chladičmi v závislosti od tepelného vyžarovania tej ktorej karty.

 

Charakteristiky grafických kariet

 

·         Rozlíšenie - maximálny počet zobraziteľných bodov  bodov, grafická karta musí podporovať rozlíšenie monitora.

·         Rýchlosť - karta obyčajná alebo akcelerovaná. Obyčajná karta len preberá dáta, ktoré procesor zapisuje do video RAM. Akcelerovaná karta preberá príkaz (napr. urob elipsu) a sama vytvorí záznam.

·         2D grafika

·         3D grafika

·         animácia 

·         video na hardwarovej úrovni (prehrávanie MPEG súborov - digitalizovaný videosignál)

·         Veľkosť Video RAM

·         Obnovovacia frekvencia - rýchlosť, ako často sa obnovuje obraz na monitore.

 

13. Tlačiareň

 

Tlačiarne sú typické výstupné zariadenia. Podľa technológie tlače ich môžeme rozdeliť na:

ihličkové

atramentové

laserové

termotlačiarne

termosublimačné

3D tlačiarne

 

Existujú aj iné technológie tlače, ale v súčasnosti je ich význam zanedbateľný.

 

13.1. Ihličkové tlačiarne

V súčasnosti málo používané. Ovládaním úderov ihličiek cez farbiacu pásku na papier je vytváraný tlačový výstup. Počet ihličiek býva 9, 18, 24 ba aj viac. Kvalita tlače je určená počtom bodov na palec dpi (dot per inch). Ihličkové tlačiarne sú hlučné, môžu používať papier s kópiou, tlačia na samostatné listy alebo na traktorový papier. Kvalita tlače pri grafických výstupoch je slabšia, v textovom režime sú rýchle. Farebná tlač prakticky nie je možná. Umožňujú síce použitie štvorfarebnej farbiacej pásky (teda aj štvorfarebnú tlač), ale s veľmi nízkou kvalitou. Štandardná kvalita je 300 dpi.

 

Dpi 300 znamená, že úsečka dlhá 1cm je tvorená 300/2,54 = 118 bodmi. Cm2 obsahuje 14000 bodov. Pre text stačí 300 dpi , pre grafiku 600 dpi.

1 inch (1 palec) = 2,54 cm

13.2. Atramentové tlačiarne

Pomocou trysiek vystrekujú na papier mikrokvapôčky atramentu (podobne ako robia ihličky body). Kvalita písma je vysoká, veľmi pekná farebná tlač. Náplne atramentu sú v základných farebných odtieňoch, ale miešaním umožňujú peknú farebnú tlač zvlášť pri použití špeciálneho papiera. Dosahujú kvalitu až niekoľko tisíc dpi. Umožňujú tlač na voľné papiere, u niektorých typov na rolovaný papier, aj formát A0.

V tlači sa v súčasnosti používa farebný model CMYK. Základné zložky sú tri farby a to azúrová (Cyan), fialová (Magenta) a žltá (Yellow). Ich subtraktívnym skladaním vznikajú všetky ostatné farby okrem bielej, ktorú predstavuje nepotlačený papier. Ak sa nanesú na papier všetky farby naraz, neodrazí sa žiadne svetlo a vznikne farba čierna. (Ide teda o odčítanie farieb, o substrakciu.) Aby sa šetrilo jednotlivými farbami sa z praktických dôvodov používa navyše čierna farba (blacK), preto CMYK.

 

C – cyan – tyrkysová/azúrová/modrozelená

M – magenta – fialová/purpurová

Y – yellow – žltá

K – black – čierna, C+M+Y= čierna

Existujú 3 používané spôsoby prenosu atramentu na papier :

Termická tlač

pri ktorej sa z cartridge privedie atrament do trysky, kde sa zahrieva odporovým telieskom na bod varu, čím je atrament vystrelený z trysky na potlačovaný materiál. Požadovaná farba sa mieša na papieri. Týmto spôsobom sa obyčajne uvoľnia približne 2 pikolitre atramentu.

Piezoelektrická tlač

  Druhým spôsobom je piezoelektrická tlač. Z cartridge sa kapilárnym efektom privedie malé množstvo atramentu do komôrky v tlačovej hlave. Atrament je umiestnený medzi otvor v hlave, a piezoelektrický prvok. Do neho je privedené elektrické napätie, čo spôsobí, že tento materiál zmení svoj tvar, najčastejšie sa ohne, čím spôsobí zmenu tlaku, a vystrelenie kvapôčky atramentu na potláčaný materiál.

Vosková tlač

  Tretím používaným typom tlačiarne je vosková tlačiareň. Ide o mix laserovej a piezoelektrickej tlače. Atrament je v tuhom skupenstve, veľmi podobnom vosku, preto táto technológia dostala názov vosková tlač. Atrament sa rozpustí v tlačovej hlave, kde sa aj namieša požadovaný odtieň farby.

Takto sa dosahuje omnoho vyššej kvality tlače, čo je vhodné najmä pri tlači fotografií. Rozpustený a namiešaný atrament sa privedie do piezoelektrickej komôrky, kde sa podobne ako pri piezoelektrickom spôsobe tlače vystrelí malé množstvo atramentu. Ten nedopadá priamo na papier, ale najskôr na valec pokrytý olejovitou vrstvou, o ktorý sa papier pritláča podobne ako v prípade laserovej tlače, nedochádza už ale k zapekaniu atramentu, ten priľne k papieru a zostane tam zafixovaný.

Cartridge

  Samotný atrament je uchovávaný v oddelených vymeniteľných zásobníkoch, ktoré sa nazývajú cartridge. Používajú sa 2 druhy cartridgov.

Samostatný atrament, kedy je celý zásobník len puzdro na atrament,

Aj s tlačovými tryskami, a teda s výmenou cartridge sa zachováva kvalita tlače. Oboje riešenia majú svoje výhody a nevýhody, keď samotný atrament bez trysiek je hlavne lacnejší, na druhej strane keď zaschnú trysky na hlave, alebo sa nejakým spôsobom poškodí, tak je nutné vymeniť tlačovú hlavu, čo je dosť nákladné. Kombinovaná cartridge má výhodu v tom, že s každou výmenou atramentu vymeníme aj trysky, čím zaručíme konštantnú kvalitu tlače. Nevýhodou je vyššia cena, a väčšia záťaž na životné prostredie.

  Niektorí výrobcovia pridávajú do cartridgov ešte elektronické prvky alebo čipy, aby sa dal sledovať stav atramentu v zásobníkoch, a zároveň sa zabránilo dopĺňaniu atramentu, alebo používaniu neoriginálnych náplní.

13.3. Laserové tlačiarne

využívajú pri navádzaní ukladania farby laserovú technológiu. Umožňujú čiernobielu a pri drahších tlačiarňach aj farebnú tlač. Pri grafických výstupoch je kvalita tlače veľmi vysoká. Vyššia cena tlače umožňuje profesionálne, reprezentačné výstupy. Laserové tlačiarne umožňujú tlač na voľné listy na formáty až A0, nie je možná tlač kópií. Rovnako ako u atramentových sú vyššie prevádzkové náklady.

Údaje z celej tlačovej strany sa umiestnia v pamäti a následne sa jedným otočením valca celá tlačová strana vytlačí.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 cez USB 2.0 rozhranie,LPT (paralelný) port, Ethernet rozhranie, WiFi alebo Bluetooth.

  Tlačiareň si podá list papiera z podávača na prvý valec, ktorý papier usmerní k fotovalcu. Ten sa celý nabije záporným nábojom z výbojky. Následne sa fotovalec osvetľuje vychyľovaným laserovým lúčom. Tam kde laserový lúč dopadne, valec stratí záporný náboj, a tak sa na to miesto môže prichytiť práškový toner, ktorý má tiež záporný náboj. Zvyšok valca ostane čistý. Vznikne tak obraz vytvorený z toneru, ten sa prenesie buď priamym kontaktom alebo elektrostatickým nábojom na papier, ktorý je nabitý kladným nábojom, kde sa následne zapečie prechodom cez zapekací valec. Tento proces sa opakuje kým sa nevytlačia všetky stránky.

  Zapekanie toneru predstavuje najväčší diel elektrickej energie, ktorú tlačiareň spotrebuje. Zapekací valec sa musí zahriať na približne 200°C, pričom takáto vysoká teplota môže poškodiť niektoré súčiastky tlačiarne, preto sa musí po skončení tlače ochladiť.

-       nízke prevádzkové náklady, hlavne cena toneru,

-      rýchla  tlač

-      nezasychanie tonera.

  Nevýhody sú vysoká nákupná cena.

13.4. Termosublimačné tlačiarne

Umožňujú vytvárať produkt najviac podobný klasickej fotografii. Môžu pracovať aj bez zapojenia počítača, preto sú vybavené rôznymi vstupmi na prepojenie s digitálnym fotoaparátom, TV s možnosťou čítania rôznych pamäťových kariet.

Kvalita ich tlače je veľmi dobrá, vyššia cena spotrebného materiálu.

Je technológia, pri ktorej je pevná farba tesne nad povrchom média odparená a následne vsublimovaná do povrchu média. V tlačovej kazete tlačiarne je nosná fólia na ktorej sú vždy za sebou nanesené tri farebné (žltá, purpurová, tyrkysová) plochy obsahujúce pevné častice a následne fólia s ochrannou vrstvou. Papier prechádza tlačiarňou štyrikrát, postupne sa nasublimujú jednotlivé farby, a nakoniec ochranný povlak chrániaci fotografie (pre ne je tlačiareň hlavne určená) pred poškodením. Tlačiareň má obvykle len okolo 300 dpi, čo sa zdá oproti atramentovým 2400 – 4800 dpi málo, ale napriek tomu poskytuje fotorealistickejšie obrázky ako atramentová tlač. Kvalitná termosublimačná tlač je vizuálne bližšia reálnym fotografiám. Každý bod uložený na papier môže mať až 256 úrovní intenzity jednotlivej farby v závislosti na množstve použitého tepla. Táto technológia umožňuje termosublimačným tlačiarňam vytvárať až 17 miliónov odtieňov farieb. Termosublimačná tlač produkuje výtlačky s nulovou zrnitosťou, hladkými tónmi, úplne vernými farbami. Technológia je skôr „maľovaním“ ako tlačou. Kvalita tlače smelo konkuruje klasickým fotografiám. Ochranná vrstva je odolná voči chemickým vplyvom (prsty, voda, chemické výpary ...) pretože samotná tlač je málo odolná.

 

13.5. Termálne tlačiarne)

Termálna tlačiareň tlačí lokálnym zahriatím papiera potiahnutého špeciálnou látkou, ktorá vplyvom zahriatia zmení farbu (obvykle sčerná).

 

Termálne tlačiarne,

-      čiarové kódy, etikety, nákladné listy, faktúry či iné dôležité dokumenty, v ponuke sú moderné technológie a špeciálne riešenie, ktoré udržujú chod firmy. Výrobky sú používané vo väčšine hlavných odvetviach vrátane bankovníctva, logistiky, maloobchodu, zdravotníctva, automobilový priemysel, výroba, telekomunikácie, štátna správa, verejnej bezpečnosti, letectvo, doprava a skladovanie a distribúcia.

-      Základným konštrukčným prvkom je tlačiaca hlava, ktorá je tvorená radom odporových teliesok rozmerov jedného tlačeného bodu v celej šírke tlače. Priechodom prúdu sa odporové teliesko zahreje a prenesie teplo na papier. Hlava je nepohyblivá, a tlačí sa celý riadok naraz. Papier (obvykle vo forme pásu – rolky) je po vytlačení riadku posúvaný o jeden tlačený bod pomocou gumového valca poháňaného krokovým motorom.

Pri použití zvláštneho papiera je možné riadením tepelnej energie vydanej na jeden bod dosiahnuť dvojfarebnú tlač – pri menšej energii je bod farebný (modrý, zelený alebo červený), pri dodaní ďalšej energie bod sčerná.

Výhodou termálnych tlačiarní je nízka cena tlačiarne; tichá prevádzka; vďaka minimálnemu počtu pohyblivých dielov vysoká spoľahlivosť a nízke nároky na údržbu; žiadny spotrebný materiál (okrem papiera); malé rozmery.

Nevýhodou je potreba použiť špeciálny papier z čoho vyplývajú vyššie prevádzkové náklady; nemožnosť farebnej tlače; a najmä obmedzená životnosť tlače, ktorá navyše rýchlo degraduje vplyvom zvýšenej teploty a za prítomnosti rôznych chemikálií.

Termálne tlačiarne sa používajú najmä v registračných pokladniach a vo faxových prístrojoch.

13.6. 3D tlačiarne

Vytvárajú (tlačia) trojrozmerný výstup.

 

3D tlač je proces, pri kterom sa prostredníctvom špecifického zariadenia vytvárajú trojrozmerné objekty z vhodného

materiálu. Tlač po vrstvách je riadená ovládacou elektronikou na základe programovej predlohy.

Digitálny model vytvorený príslušným softvérom (napr. CAD) sa odošle do tlačiarne a tá objekt „vytlačí“. 3D tlač v sebe zahŕňa niekoľko spôsobov vytvárania objektov, ale v podstate ide o aditívnu výrobu (pridávanie materiálu). Dochádza k vrstveniu a spájaniu materiálov s cieľom vytvoriť 3D objekt.

Existujú rôzne typy 3D tlačiarní odlišujúcich sa technológiou tlače, veľkosťou tlačiarne aj max. veľkosťou výstupu, rýchlosťou, kvalitou a v neposlednom rade cenou.

 

Ostatné hardvérové zariadenia

 

Skrinka (case)

 

Sú viaceré typy skriniek:

Zdroj

býva súčasťou skriniek ale dá sa kúpiť aj samostatne. Mení sieťové napätie na pracovné napätie jednotlivých komponentov počítača (t. j. 5V, 12V) a pri jeho kúpe je dôležitý hlavne výkon.

 

Klávesnica

 

Slúži na zadávanie vstupných údajov prostredníctvom užívateľa. Líšia sa:

Pripojením k počítaču:

o   Klávesnice pripojené káblom – pripájajú sa na port PS/2 alebo USB, pri starých klávesniciach a počítačoch na port DIN.

 

o   Bezdrôtové klávesnice komunikujú s počítačom pomocou rádiových vĺn. V súčasnosti sa využíva hlavne protokol bluetooth. Kedysi sa používala aj infrared komunikácia. Bezdrôtové klávesnice sa často sa predávajú v zostave spolu s bezdrôtovou myšou.

Multimediálnym vybavením:

o   Pôvodné – obyčajné klávesnice majú klávesy na zadávanie znakov a pár riadiacich klávesov.

o   Multimediálne – Majú navyše klávesy na ovládanie jednotlivých multimediálnych a iných aplikácií a v neposlednom rade klávesy na vypnutie, zapnutie počítača, či na jeho uvedenie do režimu spánku.

Ergonómiou –Ergonomické klávesnice sa snažia vyriešiť problém s nevhodným usporiadaním kláves, ktoré zapríčiňuje neprirodzené držanie rúk pri písaní, usporiadaním klávesov do tvaru „A“, čím odpadá nutnosť držať ruky neprirodzene.

 

Myš

 

je vstupné zariadenie, prenáša pohyb po ploche na pohyb po obrazovke. Prvá myš používaná pri počítačoch bola zhotovená v r. 1960 – jedno tlačidlo.

 

Pripojenie k počítaču: Takisto ako pri klávesniciach. (Staršie myši ma sériový port (COM)).

Spôsob fungovania: Mechanický, Optomechanický a optický.

Fungovanie mechanickej myši.
1: Pohyb myšou po podložke otáča guľou.
2: Kolieska osí X a Y sa dotýkajú gule a prenášajú pohyb.
3: Kolieska pre optické kódovanie majú otvory pre svetlo.
4: Infračervené LED svietia otvormi v kolieskach.
5: Snímače zachytávajú svetlo a prevádzajú ho na rýchlosť pohybu v smeroch X a

 

 

Namiesto guľôčky je v myši optický snímač snímajúci plochu, po ktorej sa myš posúva a procesor vyhodnocuje zmenu. Na základe zmien je určený smer a rýchlosť pohybu. (Spomínaný procesor je výkonnejší ako boli v počítačoch typu 286.)

Tlačidlá môžu byť: 2,3,4,5 a viac. Jednotlačidlové. Pri počítačoch Apple – 1 tlačidlo

 

 

Trackball, touchpad, tablet

 

Trackball – „otočená mechanická myš so zväčšenou guľôčkou“. Týmto zariadením sa nepohybuje, je pevné. Pohybuje sa iba guľôčkou. Princíp zostáva rovnaký ako pri myši.

Trackball je používaný tam, kde nie je žiadúce, aby sa ovládač kurzora hýbal (informačný terminál, notebook), alebo pre použitie veľmi presného navádzania kurzora

 

Touchpad – Je malá, na tlak citlivá plocha nachádzajúca sa na notebookoch. Jemným tlakom a pohybom prstu napodobňujeme pohyb myši. Pri touchpade sú často umiestnené dve tlačidlá, fungujúce ako tlačidlá myši. vstupné zariadenie počítača (obvykle laptopu či notebooku), nahrádzajúce počítačovú myš či trackpoint.

 

Tablet – Je podobný Touchpadu. Ale býva väčší, samostatný a píše sa na ňom dotykovým perom.

 

Záložný zdroj

 

 

Záložný zdroj alebo tiež UPS (Uninterruptible Power Supply).  Umožňuje:

Automatické vypnutie (pri dlhšom výpadku el. energie)

Ochranu počítačovej siete alebo telefónnej linky (tzv. prepäťová ochrana). Existujú aj samostatné zariadenia poskytujúce prepäťovú ochranu.

Výmenu batérie počas chodu zariadenia (hotswap batéria).

Zapnúť zariadenie pokiaľ je napájané z UPS, tzv. studený štart.

 

Skener

 

 

Skener je zariadenie na prevod obrazových predlôh do digitálnej formy. Môžeme ich deliť podľa:

 

Zvuková karta, reproduktory, mikrofón

 

Úlohou zvukovej karty je odľahčiť procesor od spracovania zvuku. Vždy na nej nájdeme aspoň tri konektory – jacky: Mikrofón, Line-in a Line-out. Na lepších zvukových kartách sú zvlášť konektory na predné, stredné, zadné reproduktory a subwoofer.

 

Zvuková karta môže byť:

 

Zvukové karty a aj reproduktorové sústavy môžeme rozdeliť podľa počtu podporovaných kanálov:

§  2+1 – rozšírenie o subwoofer (je doplnkový reproduktor, Subwoofer sa používa ako samostatný, jediný reproduktor slúžiaci zároveň pre viacero audio kanálov)

Sieťová karta

 

Umožňuje pripojenie počítača do siete. Cez počítačovú sieť je možné zdieľať rôzne zariadenia, najčastejšie sú to disky a tlačiarne.

Sieťové karty v súčasnosti používajú konektor RJ-45 a ako prenosové médium sa používa kábel. Nové počítače, hlavne notebooky, majú karty WiFi pre bezdrôtové pripojenie k sieti.

Modem

 

Slovo modem vzniklo zo slov Modulátor a Demodulátor. Ešte nedávno prenášali všetky telefónne linky dáta analógovo. Aby počítače mohli používať telefónne linky, museli sa dáta pred prenosom zmeniť do analógovej formy a po prenose previesť naspäť do digitálnej. Túto činnosť robili modemy.

Modemy delíme podľa Umiestnenia na interné, integrované, externé a podľa toho čo robia na klasický (mení digitálny signál na analógový) a ISDN, ADSL modem (– nie sú „ozajstné modemy“, pretože linka je digitálna.)

 

Súradnicový zapisovač(plotter)

 

Súradnicový zapisovač (plotter) sa podobá na tlačiareň. Umožňuje nielen tlačiť na rôzne povrchy ale aj kresliť, vyrezávať, leptať. Môže byt valcový, stolový. Pracuje s rôznymi materiálmi: papier, drevo, umelá hmota, textil. Opracovávaný materiál môže byt dlhý viac ako desať metrov a široký niekoľko metrov.

 

Webová kamera

 

Televízna a rádiová karta

 

Herné polohovacie zariadenia

 

 

14. Operačné systémy

Operačný systém (OS) je sada programov nevyhnutná pre chod počítača.

 

Zabezpečuje

- spúšťanie a beh programov a aplikácií,

- využívanie zariadení počítača ako sú: pamäťové zariadenia, prídavné zariadenia,

- komunikáciu užívateľa s počítačom (zber dát z klávesnice a zobrazovanie na monitore)

- sieťové služby (u sieťových operačných systémov)

 

Všetky operačné systémy majú dve hlavné úlohy:

- umožniť aplikáciám využívať hardware

- zabezpečiť dobrú spoluprácu aplikácií.

Zo začiatku boli písané v strojovom kóde, neskôr v assembleri (jazyk symbolických adries). Po vzniku jazyka C sú písané  zväčša v tomto jazyku,   ktorý je efektívny, pružný, silný a veľmi prehľadný. Neskôr to bolo rozšírenie o možnosť práce s objektami - Objective C, C++, ANSI C, Turbo-C.

Použitie vyššieho jazyka uľahčuje ladenie a údržbu operačného systému.

 

Príklady OS: MS DOS, Windows 3.1, Windows 95, 98, Windows 2000, Windows XP, Windows Vista, Unix, QNX, Linux, OS/2, NOWELL,...

14.1. Vrstvená štruktúra

Jednotlivé časti OS sú usporiadané do vrstiev, pre ktoré platí, že žiadna nižšia vrstva nevyužíva služieb vyšších vrstiev.

 

Aplikácie –Explorer, Word, hry

Používanie aplikácií je hlavný dôvod používania operačného systému ( ale aj počítača). Aplikácie nedokážu pristupovať k hardvéru počítača. Ak aplikácia potrebuje použiť nejaké zariadenie, požiada o to OS. Ten musí zabezpečiť, aby každá aplikácia mala splnenú požiadavku a aby zariadenie nedostalo viac požiadaviek naraz.

 

Aplikačné programové rozhranie API je množina príkazov, o ktorých prevedenie môže aplikácia žiadať operačný systém, napr. „vytvor súbor“, „prečítaj vstup z klávesnice“.

 

Jadro je správcom celého systému, riadi multitasking, správu pamäti, prideľovanie zariadení, priorít a pod. - trvalo rezistentný v operačnej pamäti.

 

Ovládače zariadení (driver) sú programy umožňujúce jadru vykonávať základné požiadavky, napr. „prečítaj polohu myši“ a odovzdávať ich odpovedajúcim zariadeniam, riadia prácu so zariadeniami.

 

14.2. Jadro OS

14.2.1. Správa operačnej pamäti

 

Správca pamäti patrí medzi najdôležitejšie- i keď nie najkomplikovanejšie - moduly každého operačného systému. Dobre realizovaná správa pamäti umožní ostatným prvkom OS efektívnu prácu.

 Hlavné úlohy OS sú:

8  Prideľovať operačnú pamäť jednotlivým procesom, keď o ňu požiadajú.

8  Udržovať informácie o pamäti, o tom, ktorá časť je voľná, ktorá pridelená a komu.

8  Zaraďovať uvoľnenú pamäť medzi voľnú pamäť.

8  Odoberať pamäť procesom, ak je to potrebné.

8  Ochrana pamäti - žiadny proces by nemal mať prístup ku pamäti pridelenej inému procesu.

 

Prideľovanie pamäte

 

·         Po blokoch,

·         S dynamickým premiestňovaním,

·         Použítím virtuálnej pamäte so stránkovaním na žiadosť.

 

8  Po blokoch - každý proces musí vedieť, koľko operačnej pamäte bude potrebovať a musí si ju vyžiadať. Tu je nutné udržiavať tabuľky s informáciou o voľných a pridelených blokoch. Pri takomto spôsobe prideľovania pamäti sa pamäť fragmentuje. Je nutné presúvanie blokov.

 

8  S dynamickým premiestňovaním - pomocou mikroprocesoru - blitter - sa presúvajú bloky pamäti vtedy, keď nejaký proces potrebuje väčší voľný blok, ako je k dispozícii.

 

8  Použítím virtuálnej pamäte so stránkovaním na žiadosť je najdokonalejší spôsob prideľovania pamäte. Zabezpečuje ho jednotka riadenia pamäte implementovaná v procesore. Táto pridelí procesu neexistujúcu adresu - logickú  adresu, ktorá je od adresy 0 po veľkosť prideleného bloku. Skutočná pridelená adresa sa volá fyzická adresa. Keď pri behu programu jednotka riadenia pamäte zachytí požiadavku na prístup k fyzickej adrese, odovzdá operačnej pamäti požiadavku na  logickú adresu.

 

Ochrana pamäte

Zabezpečuje, aby žiadny proces nemohol poškodiť dáta iného procesu alebo samotného operačného systému. V miltitaskovom režime je toto zabezpečenie a jeho nepriestrelnosť jedným z najdôležitejších faktorov. V sieti by jeden zle napísaný program mohol zapríčiniť spadnutie celej siete.

 

Ochranu zabezpečuje operačný systém tromi rôznymi spôsobmi:

 

8  Ochrana pamäte určenej jednému procesu pred poškodením iným procesom - pamäť, ktorá nie je dosažiteľná, nemôže byť poškodená - fyzické stránky jedného procesu nemôžu byť dosiahnuteľné pre druhý proces.

8  Ochrana zdieľaných dát - tieto musia byť dosiahnuteľné viacerými úlohami. Jednotka riadenia pamäte ponúka prostriedky k označeniu oblasti pamäte určenej len k čítaniu (obvykle jeden bit v stránkových tabuľkách).

8  Ochrana systémových dát  - OS poskytuje prostriedky k označenie stránok, ktoré môže mať pridelené ľubovoľná úloha alebo len systémová úloha.

 

14.3. Procesy a procesor

 

Správa procesov a procesora je jedným z najkomplikovanejších prvkov operačného systému (ak sa jedná o kompletný multitaskový systém).

 

14.3.1. Princíp multitaskingu

Multitaskový operačný systém - umožňuje súčasný beh viacerých programov.

 

8  Multitasking umožňuje kedykoľvek prejsť k inému programu bez toho, aby sme museli ukončiť bežiaci program.

8  Multitasking - uľahčuje implementáciu činností, ktoré musia bežať paralelne s ostatnými činnosťami počítača - napr. správa počítačovej siete.

8  V multitaskovom prostredí môžu jednotlivé programy  lepšie spolupracovať - môžu priamo ovplyvňovať svoju činnosť.

8  Multitasking je nutná podmienka pre realizáciu viacužívateľského systému. Ak má jeden počítač spracovávať požiadavky niekoľkých užívateľov, musí byť vybavený multitaskovým OS. Žiadny užívateľ nemôže čakať, až budú ostatní vybavení.

8  Multitasking umožňuje oveľa lepšie využitie výpočtovej kapacity systému.

 

Multitaskový systém vyžaduje väčšiu kapacitu diskov, rozsiahlejšiu operačnú pamäť a výkonnejší procesor.

 

Kooperatívny multitaskový OS,

Väčšina počítačov má jeden procesor, to znamená, že OS musí multitasking simulovať.

Takýto OS vykonáva jednu úlohu na popredí, keď čaká na nejaký vstup, vykonáva úlohu na pozadí.

Procesy na pozadí - sú úlohy, ktoré vyplňujú čas procesora vtedy, keď čaká na nejaký vstup. Takto vyriešený operačný systém sa nazýva kooperatívny multitaskový OS, napr.MS Windows.

 

Výhody:

Uvedené vyššie

 

Nevýhody:

Spomalenie procesu na popredí

            Nemožno ho využívať pre beh paralelných úloh

            Nie je bezpečný.

            Náročné vytváranie aplikácií.

 

Preemptivný multitasking

Na základe akýchsi priorít bežia jednotlivé úlohy a len jedna úloha smie používať jednotlivé prvky systému.

 

Zdieľanie času

Procesor striedavo vykonáva jednotlivé úlohy, všetky úlohy májú určité časové kvantum pridelené na svoj beh(desiatky až stovky milisek).

 

14.4. Ovládanie periférií

 

V multitaskovom režime veľa úloh žiada o periférie, OS musí obsahovať komplikovanú správu zariadení.

Vstupné/výstupné zariadenie môže byť čokoľvek – disková jednotka, klávesnica, obrazovka, tlačiareň, myš atď. Úloha OS je zabezpečiť korektné prideľovanie prideľovanie zariadení jednotlivým procesom. Zariadenia môžu byť – vyhradené, zdieľané a spoločné.

Vyhradené – nemôže slúžiť viacero zariadeniam súčasne – napr. tlačiareň. Preto OS musí obsahovať pre každé takéto zariadenie jeho správcu.

Zdieľané – je také zariadenie, ktorého kapacitu možno rozdeliť na časti a každá časť môže slúžiť inému procesu. – operačná pamäť, pevný disk. Tu musí existovať správca takéhoto zariadenia.

Spoločné zariadenie – slúži ľubovoľnému počtu procesov súčasne, nie je nutný správca zariadenia – hodiny reálneho času, mikrofón.

                       

14.5. Systém súborov

Systém súborov -Je nutné rozdeliť disk na alokačné jednotky, ktoré sa stanú základným stavebným kameňom súborov. Vytvorenie tabuľky, ktorá obsahuje údaje o uložení každého súboru.

Systém adresárov  pristupovanie k súborom prostredníctvom logických mien.

 

Zdieľanie súborov – databázové súbory, ktoré sú zvyčajne zdieľané viacerými procesmi.

 

Bezpečnosť súborov – najpodstatnejší je tu mechanizmus prístupových práv

 

14.6. Vlastnosti súčasných operačných systémov

·         používanie 32, resp. 64 bitového systému adresácie

·         použitie multitaskingu

·         integrácia základných sieťových funkcií

·         podpora rôznych aplikačných rozhraní API

·         otvorenosť

·         prenositeľnosť na rôzne HW platformy

·         aplikovanie ochrany režimu jadra OS (Kernel)

 

Prenositeľnosť – snaha, aby vytvorené OS  pracovali na rôznych HW architektúrach a umožňovali škálovanie výkonu výberom konkrétneho HW.

 

Otvorenosť – tzv. otvorené OS – dobre dokumentovateľné,  ich API je verejné dostupný (napr. UNIX s progamovým API – POSIX).