K jednotlivým
predmetom bola vydaná príslušná študijná literatúra. V nasledujúcom prehľade sú
uvedené vybrané tituly. Väčšinu z nich si možno zakúpiť v predajni
vydavateľstva EDIS v budove Univerzitnej knižnice na Veľkom Diele v Žiline alebo
prostredníctvom e-shopu vydavateľstva (www.edis.uniza.sk). Niektoré tituly už môžu
byť vypredané.
Vedecké monografie
Jozef
Gašparík – Peter Šulko
Aspekty využitia kapacity
železničnej infraštruktúry
Vydavateľské
údaje: 1.vyd. Žilina: EDIS-vydavateľstvo UNIZA, 2021, 130 s., ISBN
978-80-554-1821-6
Reštrukturalizácia železničného trhu vytvára nové vzťahy
medzi subjektmi pôsobiacimi na tomto trhu. Správu a prevádzku infraštruktúry
vykonáva manažér infraštruktúry, ktorý je spravidla vo vlastníctve štátu.
Samotný prístup železničného podniku k železničnej infraštruktúre je komplexný
proces, ktorý je vymedzený presne definovanými legislatívnymi podmienkami a
postupmi, avšak poskytuje manažérovi infraštruktúry priestor pre obchodné a
marketingové správanie sa. Železničné podniky ako zákazníci manažéra infraštruktúry
nakupujú kapacitu infraštruktúry v podobe vlakových trás. V komplexnom procese
prideľovania kapacity je potrebné poznať skutočnú hodnotu využitia kapacity
železničnej infraštruktúry. Hlavným cieľom vedeckej monografie je definovať
prístupy k stanoveniu kapacity železničnej infraštruktúry a skúmanie
faktorov, ktoré ju ovplyvňujú. Pozornosť je sústredená na problematiku
stanovenia využitia kapacity a jej dosahy na ďalšie kvalitatívne a
kvantitatívne ukazovatele charakterizujúce kapacitu železničnej infraštruktúry.
Vysokoškolské učebnice a odborné
publikácie
Jozef
Gašparík – Juraj Čamaj –
Zdenka Bulková – Milan Dedík
Railway Capacity
Utilisation
Vydavateľské údaje:
1.vyd. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2024. - 212 s. [print, CD-ROM]. -
ISBN 978-80-7560-520-7
The provision of railway infrastructure
is the main prerequisite for achieving a competitive market for railway
services. The railway infrastructure manager is responsible for the
non-discriminatory approach of railway companies providing train transport
(traction), whether in passenger transport or freight transport, to the railway
infrastructure (transport route). The railway company's approach to the railway
infrastructure itself is a complex process that is defined by precisely defined
legislative conditions and procedures, but it also provides the infrastructure
manager with room for commercial and marketing behaviour. The assessment
of railway infrastructure capacity allocation presupposes knowledge of
traffic operation technology, track technology, as well as the economic aspects
of these processes. This complex issue is closely related to determining the
capacity of the railway infrastructure, that represents the maximum possible
offer of the infrastructure manager. The constructed timetable represents the
operational plan and at the same time an offer to potential customers.
However, railway capacity is
a multidisciplinary field and attempts to develop different indices cannot
provide a holistic measure of operational efficiency. European railways are
facing a capacity problem caused by the demand for passenger and freight
transport exceeding the disponibile infrastructure capacity.
The case studies are also part of the
capacity approach estimation focused to individual railway infrastructure
elements. The defined approaches to determining the optimal capacity of the
railway infrastructure fully respect the EU transport policy, which provides
a framework for creating transparent conditions and minimizing risks when
accessing the transport market and transport infrastructure and ensuring
the growing transport needs of society in the required time and quality
while simultaneously reducing the negative effects of transport on environment.
Anna
Dolinayová –
Jozef Gašparík
Hodnotenie
investícií v sektore železničnej dopravy
Vydavateľské
údaje: 1.vyd. Žilina: EDIS-vydavateľstvo UNIZA, 2021, 130 s., ISBN
978-80-554-1821-6
Investovanie
je nevyhnutným predpokladom rozvoja podniku a spoločnosti. Bez investícií
podniky strácajú svoju konkurencieschopnosť a môže to viesť k ich zániku.
Investičné rozhodovanie je jedným z najťažších manažérskych rozhodovaní. Sektor
železničnej dopravy sa vyznačuje tým, že investície môžu mať charakter
podnikových a spoločenských investícií. Podnikovými investíciami sú napr.
investície do vozidlového parku dopravcu poskytujúceho služby v železničnej
nákladnej doprave alebo investície výrobného podniku produkujúceho železničné
koľajové vozidlá či investície
podniku orientovaného na zabezpečovacie
zariadenia a pod. Mnohé z investícií v železničnej doprave však majú
spoločenský charakter, napríklad investície do železničnej infraštruktúry. Na
ich hodnotenie je potrebné použiť iné
prístupy a metódy. Jednou z najviac
preferovaných je metóda analýzy nákladov a prínosov. Vysokoškolská učebnica
nemá ambíciu pokryť celé spektrum investovania v železničnej doprave, avšak
približuje špecifiká sektora železničnej dopravy
z hľadiska vhodnosti výberu metód na
hodnotenie efektívností investícií v tomto sektore. Rozhodnutie o realizovaní
alebo nerealizovaní investície v železničnej
doprave je výrazne ovplyvňované
predpokladaným budúcim dopytom, preto sa osobitná časť publikácie venuje
problematike prognózovania v doprave. Taktiež sú
charakterizované riziká pri investičných
rozhodovaniach v železničnej doprave z hľadiska kvantifikácie a možnosti ich
zníženia, resp. eliminácie. Publikácia je výsledkom dlhoročnej výskumnej a
pedagogickej práce autorov v oblasti investícií v železničnej doprave.
Jozef Gašparík – Jiří Kolář
Železniční
doprava: technologie, řízení, grafikony a dalších 100 zajímavostí
Vydavateľské
údaje: 1. vyd. Grada Praha 2017, ISBN 978-80-271-0058-3
Komplexní a vyčerpávající publikace, která nemá na trhu obdoby, se odborně a zároveň poutavě věnuje všem aspektům železničního provozu. Seznamuje čtenáře se skladbou železniční dopravní cesty, s vozidlovým parkem, zabezpečením železničního dopravního provozu, návěstní soustavou, služebními pomůckami i některými předpisy. Těžištěm výkladu je vysvětlení principů řízení dopravního provozu a jeho plánování pomocí grafikonu vlakové dopravy. Nechybí ani další speciální témata: vlakotvorba nákladní dopravy, plánování periodických jízdních řádů, zásady organizování provozu na vysokorychlostních tratích. V rozsáhlé příloze pak jsou další užitečné materiály jako česko-anglický slovníček železničních pojmů, ukázky grafikonů a jízdních řádů, přehled návěstí a návěstidel, vyobrazení vozidlového parku a množství barevných fotografií. Každá kapitola obsahuje kromě odborného výkladu i různé zajímavosti z provozu, historie či techniky kolejových vozidel, díky nimž po ní sáhnou nejen profesionálové a studenti dopravních oborů, ale i obyčejní železniční fandové a skalní „šotouši“. Kniha je psána s ohledem na české železniční prostředí (zohledňuje způsob řízení a předpisy Správy železniční dopravní cesty).
Jozef
Gašparík – Juraj Čamaj – Zdenka Bulková – Milan Dedík
Raiilway Capacity Utilisation
Vydavateľské údaje: 1. vyd. Univerzita Pardubice, 2024,
ISBN 978-80-7560-520-7
From a technological point of view, the
attention is paid to the allocation of railway infrastructure capacity. Railway
companies buy capacity as a train routes. The assessment of railway
infrastructure capacity allocation presupposes knowledge of traffic operation
technology, track technology, as well as the economic aspects of these
processes. This complex issue is closely related to determining the capacity of
the railway infrastructure, that represents the maximum possible offer of the
infrastructure manager. The constructed timetable represents the operational
plan and at the same time an offer to potential customers.
The basic prerequisite for solving the
issue is the definition of the processes of railway infrastructure capacity
management, primarily the establishment of a model of the procedure for
determining the capacity of the railway infrastructure. This procedure depends
on defining the optimal throughput performance of the railway infrastructure
elements and is also an important basis for deciding on investments for
its development.
Following the defined procedures for
determining the capacity of the railway infrastructure, it is possible to
establish a model of optimal throughput performance given the number of train
routes, the sale of which will be advantageous for the infrastructure manager.
The case studies are also part of the
capacity approach estimation focused to individual railway infrastructure
elements. The defined approaches to determining the optimal capacity of the
railway infrastructure fully respect the EU transport policy, which provides
a framework for creating transparent conditions and minimizing risks when
accessing the transport market and transport infrastructure and ensuring
the growing transport needs of society in the required time and quality
while simultaneously reducing the negative effects of transport on environment.
Jozef
Gašparík – Peter Šulko
Technológia železničnej
dopravy - Líniové dopravné procesy
Vydavateľské
údaje: 1. vyd. EDIS Žilinská univerzita v Žiline 2015, ISBN 978-80-554-1171-2
Grafikon vlakovej dopravy (GVD) je
základným dokumentom základného i operatívneho riadenia prevádzkových
procesov v železničnej doprave. Od kvality jeho konštrukcie závisí jeho
realizácia. Dôkladná znalosť technológie činností súvisiacich s organizovaním
jázd vlakov pri stanovení jednotlivých prvkov grafikonu je jedným
z predpokladov kvality GVD. Tvorba
GVD je úzko spojená s otázkou kapacity železničných zariadení, najmä
tratí. Túto problematiku je možné riešiť vzhľadom na rôzne prevádzkové
podmienky a spôsoby organizácie jázd vlakov.
Odborná knižná publikácia je podáva
teoretický výklad a členenie grafikonov vlakovej dopravy, vrátane
charakteristiky pomôcok grafikonu. V druhej rovine približuje rôzne
metodiky na stanovenie kapacity železničných tratí a používané softvérové
nástroje na konštrukciu grafikonu a stanovenie kapacity železničných
zariadení.
Knižná publikácia je primárne určená
študentom odboru železničná doprava bakalárskeho i inžinierskeho stupňa
štúdia. Zároveň si kladie za cieľ prispieť k vzdelávaniu odborníkov
v železničnej doprave a priniesť komplexný pohľad do tejto
špecifickej problematiky železničnej dopravnej prevádzky.
Jozef Gašparík - Juraj Grenčík - Pavol
Meško - Vladislav Zitrický - Vladimír Ľupták
Mechanika v železničnej
doprave
Vydavateľské údaje: 1. vyd., EDIS Žilinská univerzita v Žiline 2016, 278 s., 15,74 AH, ISBN 978-80-554-1274-0
Mechanika v železničnej doprave je
vedecko-technická disciplína, ktorá na základe fyzikálnych zákonov skúma
závislosti pohybu koľajového vozidla od pôsobiacich síl, prejdenej dráhy
a času. Aplikuje poznatky technických teoretických predmetov prevádzky
dopravných prostriedkov po železničnej dopravnej ceste a jej úlohou je správne
stanoviť vnútorné a vonkajšie sily a ich pôsobenie na pohyb týchto
vozidiel.
Učebnica podáva vysvetlenie základných
princípov pohybu a dynamiky jazdy železničných koľajových vozidiel na
základe stanovených predpokladov, odvodzuje výpočet vlakovej rovnice, vrátane
stanovenia zotrvačného sklonu, normatívu hmotnosti dopravovaných vozidiel i
samotný výpočet pohybu vlaku v podobe riešenia tachogramu jazdy.
Publikácia podáva prierezový pohľad na základné aspekty dynamiky jazdy vlaku
ako aj posunu a svojím zameraním je určená najmä študentom inžinierskeho štúdia
v študijnom programe železničná doprava, ako aj v študijných
programoch príbuzného zamerania.
Jozef
Gašparík – Dušan Lichner – Peter Blaho
Železničná dopravná prevádzka
- základy dopravnej prevádzky
Vydavateľské údaje: 1. vyd., EDIS Žilinská univerzita
v Žiline 2015, 407 s., 26,47 AH, ISBN 978-80-554-0996-2
Vysokoškolská učebnica podáva prierez
všetkými aspektmi železničnej dopravnej prevádzky, počnúc stručnou históriou
vývoja železničnej dopravy vo svete a na Slovensku, vzťahmi na železničnom
trhu v súčasnosti, konštrukčným riešením železničnej trate. Ďalej
oboznamuje s mobilným parkom, jeho členením, označovaním a stručne
približuje skladbu vozidlového parku železničných spoločností na Slovensku.
Ťažiskom učebnice je vysvetlenie princípov zabezpečenia železničnej dopravnej
prevádzky, návestnej sústavy, predpisovej základne a služobných pomôcok.
Učebnica je určená predovšetkým študentom Žilinskej univerzity v Žiline,
ako aj iných škôl príbuzného zamerania, a tiež širokému spektru záujemcov
o železničnú dopravu.
Jozef
Gašparík - Jozef Majerčák - Jaromír Široký - Borna Abramović - Pavol Meško -
Petr Nachtigall - Vladislav Zitrický
Railway
Traffic Operation
Vydavateľské
údaje: 1. vyd., EDIS
Žilinská univerzita v Žiline 2016, 278 s., 18,98 AH, ISBN 978-80-554-1281-8
The textbook
provides a comprehensive summary of all railway transport aspects, from
definition of railway network, to the design of railway tracks,
characterisation and classification of rolling stock, safety equipment, rail
traffic organisation, signalling specifications, principles of rail traffic
management, and finally, service regulations and tools. On base of this
knowledge’s the operational aspect of railway transport is developed. The
timetabling and train formation are the main operational issues which are
emphasised in the chapters.
The textbook is meant primarily for
students of bachelor or master degree studies in the field of Traffic for the
purposes of training the Rail Traffic Operation.
Study materials provide systematic overview of all rail traffic operation aspects, however it is not the textbook’s objective to provide an extensive explanation and deal this wide-range issue in detailed manner. The textbook can, given its focus, equally serve to others intending to study railway traffic and provide them with a consistent view on traffic operation of railway. The operating parameters are in the textbook explained and focused on the conditions of Slovak Railways (ŽSR) at all.
Jozef Gašparík – Jozef Majerčák – Juraj Čamaj - Pavol Meško - Jaroslav Mašek - Peter Šulko - Vladislav Zitrický - Lumír Pečený - Martin Halás
Železničná dopravná prevádzka - laboratórny dopravný výcvik
Vydavateľské údaje: 1. vyd., EDIS Žilinská univerzita v Žiline 2014, 142 s. + príloha DVD, 10,17 AH (+ príl. 29,47 AH), ISBN 978-80-554-0824-8
Vysokoškolská učebnica podáva prierez
všetkými aspektmi železničnej dopravnej prevádzky, počnúc stručnou históriou
vývoja železničnej dopravy vo svete a na Slovensku, vzťahmi na železničnom
trhu v súčasnosti, konštrukčným riešením železničnej trate. Ďalej
oboznamuje s mobilným parkom, jeho členením, označovaním a stručne
približuje skladbu vozidlového parku železničných spoločností na Slovensku.
Ťažiskom učebnice je vysvetlenie princípov zabezpečenia železničnej dopravnej
prevádzky, návestnej sústavy, predpisovej základne a služobných pomôcok.
Učebnica je určená predovšetkým študentom Žilinskej univerzity v Žiline,
ako aj iných škôl príbuzného zamerania, a tiež širokému spektru záujemcov
o železničnú dopravu.
Jozef
Majerčák – Jozef Gašparík – Peter Blaho
Železničná dopravná prevádzka
– Technológia železničných staníc
Vydavateľské údaje: 2. preprac. vyd., EDIS
Žilinská univerzita v Žiline 2015, 224 s., ISBN 978-80-554-1057-9
Vysokoškolská učebnica oboznamuje
v prvom celku so základnými princípmi mechaniky vlakovej dopravy, vplyvmi
pôsobiacimi na pohyb vlaku, odvodenie vlakovej rovnice a základnými
zákonitosťami pohybu vozidiel pri posune. Druhý celok oboznamuje s technológiou
železničných staníc. Ťažiskom je popis technickej základne vlakotvorných staníc
a ich technológia. Zaoberá sa tiež úlohou informačných systémov
v prevádzkových procesoch železničných staníc.
Učebnica je určená predovšetkým
študentom Žilinskej univerzity v Žiline, študijného odboru železničná
doprava, ako aj iných škôl príbuzného zamerania a inžinierom pracujúcim
v železničnej doprave.
Bibiána Buková – Eva Nedeliaková – Jozef Gašparík
Podnikanie v železničnej doprave.
Vydavateľské
údaje: 1. vyd.
Iura Edition Bratislava 2009, 276 s., 18 AH, ISBN 978-80-8078-248-1
Postupujúca liberalizácia
a internacionalizácia dopravného trhu Európskej únie vytvára nové
podmienky pre podnikanie aj v odvetví železničnej dopravy. Publikácia
predstavuje všetky aspekty podnikania v železničnej doprave, počnúc
stručnou históriou, definovaním významu a postavenia železničnej dopravy
na dopravnom trhu, ako aj definovaním základných pojmov v železničnej
dopravnej a prepravnej prevádzke. Poskytuje ucelený pohľad na
podnikanie v troch základných líniách, ktoré je potrebné vnímať
v železničnej doprave. Prvou je právny rámec podnikania, ktorý predstavuje
vymedzenie právnych vzťahov subjektov na železničnom trhu navzájom a voči
zákazníkovi. Druhou sú výrobné prostriedky železničného podniku, ktoré sa viažu
k vozidlovému parku, prístupu na železničnú infraštruktúru
a personálu. Treťou je finančný manažment a marketing
železničného podniku vrátane cenotvorby a kalkulácie. Publikácia je
určená predovšetkým podnikateľom a zasielateľom pôsobiacim v oblasti železničnej
dopravy, odborníkom v doprave, ako aj študentom príbuzných zameraní.
Pozn. Publikáciu nemožno zakúpiť
v predajni študijnej literatúry EDIS. Distribuovaná bola do siete
kníhkupectiev (Martinus a ďalšie).
Jozef Gašparík – Anna Dolinayová – Juraj Čamaj –
Martin Kendra – Jaroslav Mašek –
Peter Márton – Pavol Meško
Vlakotvorba
a miestne dopravné procesy.
Vydavateľské údaje: 1.vyd., Univerzita Pardubice 2011, 280
s., ISBN 978-80-7395-444-4
Úlohou dopravného procesu je poskytnúť
kvalitné služby spojené s premiestnením zásielok v dopravných
prostriedkoch. Technológia dopravných procesov v železničnej doprave je náročná
na organizovanie a vyžaduje si dôkladné naplánovanie činností a operácií.
V nákladnej doprave to znamená riešiť úlohy vo vlakotvorbe z celosieťového
hľadiska a v miestnych dopravných procesoch prebiehajúcich v obvode železničnej
stanice ako základnej jednotke na železničnej sieti.
Vysokoškolská učebnica predkladá odborné
poznatky z vlakotvoby a miestnych dopravných procesov ako integrálnej súčasti
organizovania dopravných procesov železničnej dopravy. Popri klasickom
hodnotení technologických činností prináša poznatky z modelovania dopravných
procesov vo vlakotvornej stanici pomocou simulačného nástroja. Súčasťou
publikácie je elektronický nosič DVD, ktorého obsah svojou povahou dokresľuje
výklad širokej problematiky. Publikácia si kladie za cieľ byť komplexnou
učebnou pomôckou vo vysokoškolskom štúdiu v odbore železničná doprava
a jemu príbuzných a v neposlednom rade byť významným doplnkom knižnice
členov odbornej verejnosti.
Vysokoškolská učebnica je výsledkom
práce koletívu autorov v rámci grantového projektu KEGA 453-012ŽU-4/2010
„Nové metódy vlakotvorby s podporou výpočtovej techniky a ich spracovanie do
multimediálnych učebných textov“ podporovaného Ministerstvom školstva, vedy,
výskumu a športu SR. Učebnica je určená predovšetkým študentom
v študijných programoch orientovaných na železničnú dopravu
a technológiu a riadenie dopravy, ale i odborníkom z praxe.
Skriptá
Jozef Majerčák
– Jozef Gašparík – Martin Kendra – Peter Blaho
Železničná
dopravná prevádzka 1. Návody na cvičenia
Vydavateľské údaje: 1. Vyd. EDIS Žilinská univerzita
v Žiline 2008, ISBN
978-80-8070-834-4
Učebné texty sú určené pre študentov
bakalárskeho štúdia programu železničná doprava ako študijná literatúra k
predmetu Železničná dopravná prevádzka 1. Skriptá obsahujú kapitoly z mechaniky
železničnej dopravy, v ktorých sú uvedené riešené príklady zo základnej
problematiky dynamiky železničných vozidiel, vrátane stručného teoretického
výkladu. V ďalšej časti je kľúčovou problematikou technológia zriaďovacích
staníc, ktorá je rozpracovaná na konkrétnych podmienkach železničnej stanice
Žilina zriaďovacia stanica. Počnúc stabilnou a mobilnou technickou základňou,
personálnym obsadením, technologickými postpumi s tranzitnými, cieľovými a
východiskovými vlakmi až po informačné zabezpečenie prevádzky sú spracované
podrobne technologické postupy. I keď táto zriaďovacia stanica nie je
najvhodnejším modelovým príkladom pre výučbu, základné technologické postupy sú
v nej platné a výhodou je, keď si študenti môžu poznatky konfrontovať osobne na
pravidlených odborných exkurziách na tejto stanici.
Peter Ihnát – Jozef Gašparík
Informačné
a telekomunikačné technológie v doprave. Interoperabilita železníc
Vydavateľské údaje: 1. Vyd. EDIS Žilinská univerzita v Žiline
2008, ISBN 978-80-8070-824-5
V súčasnosti
existuje v Európe viac ako dvadsať rôznych systémov zabezpečenia jazdy vlaku a
signalizácie. Takéto technické bariéry však brzdia vývoj železničnej dopravy a
ich odstránenie v plnej miere umožní zvýšiť konkurencieschopnosť a dynamiku železničného
sektora, ako aj podporiť integráciu trhov so železničnými službami
a stimulovať tak európsky železničný trh.
V súvislosti so
znížením negatívnych dopadov dopravy a posilnením hospodárskeho rastu, je
nevyhnutné, aby členské štáty pokračovali v začatých riešeniach, ktoré
zabezpečia interoperabilitu celoeurópskej železničnej siete. Cieľom tohto
učebného textu je v jednotlivých kapitolách čitateľovi priblížiť
legislatívny základ pre rozvoj európskej železničnej siete, priblížiť podstatu
interoperability, a poukázať na všetky oblasti, ktorých sa
interoperabilita bezprostredne dotýka.
Juraj
Čamaj –
Jozef Gašparík
Železničná dopravná prevádzka
– Vlakotvorba
Vydavateľské údaje: 1. vyd. (optický disk CD ROM), EDIS,
Žilinská univerzita v Žiline, 125 s., ISBN 978-80-554-0126-3
Vlakotvorba je
ucelenou súčasťou disciplín železničnej dopravnej prevádzky. Ako vyplýva zo
samotného pojmu, predmetom vlakotvorby je organizácia vozňových prúdov
v nákladnej železničnej doprave, a teda tvorba vlakov. Problematika
vlakotvorby je teoreticky náročná a značne rozsiahla. Výstupom riešenia
vlakotvorného problému je zostava plánu vlakotvorby, ktorý je jedným
z najdôležitejších podkladov pre riadenie sieťových prevádzkových procesov
v nákladnej železničnej doprave. V skriptách sú prehľadne obsiahnuté
všetky základné metodologické postupy, metodiky a základné princípy
používané pri zostave plánu vlakotvorby. Skriptum je primárne určené pre
poslucháčov študijného odboru doprava, študijného programu železničná doprava
na Žilinskej univerzite v Žiline, ale rovnako dobre poslúži
i odborníkom z praxe.
Juraj
Čamaj –
Jozef Gašparík
Informačné a komunikačné technológie v
železničnej doprave.
Vydavateľské údaje: 1.vyd. EDIS Žilinskej univerzity
v Žiline 2010, 179 s., ISBN 978-80-554-0307-6
Informačné systémy a technológie sa
stávajú tiež nástrojom zabezpečenia konkurencieschopnosti podnikateľských
subjektov. V oblasti železničnej dopravy riešia otázky týkajúce sa
optimálneho využitia dopravných prostriedkov, znižovanie potreby pracovných
síl, zefektívnenie riadenia práce,
zvýšenie bezpečnosti a produktivity práce a zníženie nákladov
na prepravnú činnosť. Z hľadiska riadenia dopravných a prepravných
procesov v železničnej prevádzke je pre riadiacich pracovníkov
a navrhovateľov potrebné stanoviť prevádzkové požiadavky na informačné
a komunikačné systémy a teda poznať prevádzkové procesy
a informačné toky.
Predkladaná
publikácia približuje poslucháčom bakalárskeho a inžinierskeho štúdia
študijného odboru železničná doprava na Žilinskej univerzite v Žiline
používané informačné systémy v železničnej doprave v členení podľa
oblasti využitia, ako aj podľa relevantných subjektov pôsobiacich na
železničnom trhu. Študijný materiál rovnako poslúži i odborníkom
z praxe, i keď nie je jeho ambíciou vyčerpávajúcim spôsobom pokryť
všetky aspekty informačných a komunikačných systémov.
Jozef Gašparík – Juraj Čamaj – Vladislav Zitrický
Projekt z dopravných procesov
Vydavateľské
údaje: 1.vyd. EDIS
Žilinskej univerzity v Žiline 2011, 190 s., ISBN 978-80-554-0474-5
Skriptá slúžia ako základný učebný text
a zároveň pomôcka pri spracovaní ročníkového projektu
z dopravných procesov v študijnom programe železničná doprava.
V druhom stupni štúdia dopĺňajú základnú literatúru z predmetu technológia
dopravy a umožňujú študentom orientovať sa v riešení niektorých
praktických úloh.
Vypracovanie
semestrálneho projektu z dopravných procesov zameraného na železničnú
dopravnú prevádzku má naučiť študenta analyzovať a porozumieť technologickým
procesom z pohľadu ich technickej prevádzky i legislatívneho rámca
v kontexte liberalizácie železničného trhu, definovať oblasť riešenia, ako
aj navrhnúť riešenia s využitím výpočtovej techniky a moderných metód riadenia.
Tým sa dosahuje zabezpečenie zvýšenia kvality absolventov študijného odboru
a ich lepšia príprava na príchod do praxe. Skriptá majú za cieľ doplniť
výklad pedagóga na cvičeniach, a to najmä externým študentom, o poznatky
pre spracovanie projektu, a tiež metodologický postup dosiahnutia cieľa
zadania projektu. Učebný text vysvetľuje štruktúru zadania semestrálneho
projektu, ktorá je charakteristická dvoma tematickými rovinami spracovania –
časťou vlakotvorba a časťou grafikon vlakovej dopravy. Metodicky je
následne uvedený postup a zásady riešenia, ako aj náčrt aplikačného
riešenia. Jednotlivé uvedené príklady sú však autonómnej povahy, bez väzby na
predchádzajúce kapitoly resp. podkapitoly.
V predkladaných skriptách sú prehľadne obsiahnuté základné
metodologické postupy, metodiky a princípy používané pri postupe
riešenia ročníkového projektu z dopravných procesov ako integrujúceho
predmetu disciplín dopravnej prevádzky.