späť

Študijná literatúra

K jednotlivým predmetom bola vydaná príslušná študijná literatúra. V nasledujúcom prehľade sú uvedené vybrané tituly. Väčšinu z nich si možno zakúpiť v predajni vydavateľstva EDIS v budove Univerzitnej knižnice na Veľkom Diele v Žiline alebo prostredníctvom e-shopu vydavateľstva (www.edis.uniza.sk). Niektoré tituly už môžu byť vypredané.

 

Vedecké monografie

 

Jozef Gašparík – Peter Šulko

Aspekty využitia kapacity železničnej infraštruktúry

 

Vydavateľské údaje: 1.vyd. Žilina: EDIS-vydavateľstvo UNIZA, 2021, 130 s., ISBN 978-80-554-1821-6

Obsah publikácie

 

Reštrukturalizácia železničného trhu vytvára nové vzťahy medzi subjektmi pôsobiacimi na tomto trhu. Správu a prevádzku infraštruktúry vykonáva manažér infraštruktúry, ktorý je spravidla vo vlastníctve štátu. Samotný prístup železničného podniku k železničnej infraštruktúre je komplexný proces, ktorý je vymedzený presne definovanými legislatívnymi podmienkami a postupmi, avšak poskytuje manažérovi infraštruktúry priestor pre obchodné a marketingové správanie sa. Železničné podniky ako zákazníci manažéra infraštruktúry nakupujú kapacitu infraštruktúry v podobe vlakových trás. V komplexnom procese prideľovania kapacity je potrebné poznať skutočnú hodnotu využitia kapacity železničnej infraštruktúry. Hlavným cieľom vedeckej monografie je definovať prístupy k stanoveniu kapacity železničnej infraštruktúry a skúmanie faktorov, ktoré ju ovplyvňujú. Pozornosť je sústredená na problematiku stanovenia využitia kapacity a jej dosahy na ďalšie kvalitatívne a kvantitatívne ukazovatele charakterizujúce kapacitu železničnej infraštruktúry.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vysokoškolské učebnice a odborné publikácie

 

 

Jozef Gašparík – Juraj Čamaj – Zdenka Bulková – Milan Dedík

Railway Capacity Utilisation

Vydavateľské údaje: 1.vyd. Pardubice: Univerzita Pardubice,  2024. - 212 s. [print, CD-ROM]. - ISBN 978-80-7560-520-7

Obsah publikácie

 

Obrázok, na ktorom je text, exteriér, rastlina, značka/gesto

Automaticky generovaný popis

The provision of railway infrastructure is the main prerequisite for achieving a competitive market for railway services. The railway infrastructure manager is responsible for the non-discriminatory approach of railway companies providing train transport (traction), whether in passenger transport or freight transport, to the railway infrastructure (transport route). The railway company's approach to the railway infrastructure itself is a complex process that is defined by precisely defined legislative conditions and procedures, but it also provides the infrastructure manager with room for commercial and marketing behaviour. The assessment of railway infrastructure capacity allocation presupposes knowledge of traffic operation technology, track technology, as well as the economic aspects of these processes. This complex issue is closely related to determining the capacity of the railway infrastructure, that represents the maximum possible offer of the infrastructure manager. The constructed timetable represents the operational plan and at the same time an offer to potential customers.

However, railway capacity is a multidisciplinary field and attempts to develop different indices cannot provide a holistic measure of operational efficiency. European railways are facing a capacity problem caused by the demand for passenger and freight transport exceeding the disponibile infrastructure capacity.

The case studies are also part of the capacity approach estimation focused to individual railway infrastructure elements. The defined approaches to determining the optimal capacity of the railway infrastructure fully respect the EU transport policy, which provides a framework for creating transparent conditions and minimizing risks when accessing the transport market and transport infrastructure and ensuring the growing transport needs of society in the required time and quality while simultaneously reducing the negative effects of transport on environment.

 

 

Anna Dolinayová Jozef Gašparík

Hodnotenie investícií v sektore železničnej dopravy

Vydavateľské údaje: 1.vyd. Žilina: EDIS-vydavateľstvo UNIZA, 2021, 130 s., ISBN 978-80-554-1821-6

Obsah publikácie

 

Obrázok, na ktorom je text, kniha, nehybný, viazanie

Automaticky generovaný popisInvestovanie je nevyhnutným predpokladom rozvoja podniku a spoločnosti. Bez investícií podniky strácajú svoju konkurencieschopnosť a môže to viesť k ich zániku. Investičné rozhodovanie je jedným z najťažších manažérskych rozhodovaní. Sektor železničnej dopravy sa vyznačuje tým, že investície môžu mať charakter podnikových a spoločenských investícií. Podnikovými investíciami sú napr. investície do vozidlového parku dopravcu poskytujúceho služby v železničnej nákladnej doprave alebo investície výrobného podniku produkujúceho železničné koľajové vozidlá či investície

podniku orientovaného na zabezpečovacie zariadenia a pod. Mnohé z investícií v železničnej doprave však majú spoločenský charakter, napríklad investície do železničnej infraštruktúry. Na ich hodnotenie je potrebné použiť iné

prístupy a metódy. Jednou z najviac preferovaných je metóda analýzy nákladov a prínosov. Vysokoškolská učebnica nemá ambíciu pokryť celé spektrum investovania v železničnej doprave, avšak približuje špecifiká sektora železničnej dopravy

z hľadiska vhodnosti výberu metód na hodnotenie efektívností investícií v tomto sektore. Rozhodnutie o realizovaní alebo nerealizovaní investície v železničnej

doprave je výrazne ovplyvňované predpokladaným budúcim dopytom, preto sa osobitná časť publikácie venuje problematike prognózovania v doprave. Taktiež sú

charakterizované riziká pri investičných rozhodovaniach v železničnej doprave z hľadiska kvantifikácie a možnosti ich zníženia, resp. eliminácie. Publikácia je výsledkom dlhoročnej výskumnej a pedagogickej práce autorov v oblasti investícií v železničnej doprave.

 

 

 

Jozef Gašparík – Jiří Kolář

Železniční doprava: technologie, řízení, grafikony a dalších 100 zajímavostí

 

Vydavateľské údaje: 1. vyd. Grada Praha 2017, ISBN 978-80-271-0058-3

Obsah publikácie

 

Komplexní a vyčerpávající publikace, která nemá na trhu obdoby, se odborně a zároveň poutavě věnuje všem aspektům železničního provozu. Seznamuje čtenáře se skladbou železniční dopravní cesty, s vozidlovým parkem, zabezpečením železničního dopravního provozu, návěstní soustavou, služebními pomůckami i některými předpisy. Těžištěm výkladu je vysvětlení principů řízení dopravního provozu a jeho plánování pomocí grafikonu vlakové dopravy. Nechybí ani další speciální témata: vlakotvorba nákladní dopravy, plánování periodických jízdních řádů, zásady organizování provozu na vysokorychlostních tratích. V rozsáhlé příloze pak jsou další užitečné materiály jako česko-anglický slovníček železničních pojmů, ukázky grafikonů a jízdních řádů, přehled návěstí a návěstidel, vyobrazení vozidlového parku a množství barevných fotografií. Každá kapitola obsahuje kromě odborného výkladu i různé zajímavosti z provozu, historie či techniky kolejových vozidel, díky nimž po ní sáhnou nejen profesionálové a studenti dopravních oborů, ale i obyčejní železniční fandové a skalní „šotouši“. Kniha je psána s ohledem na české železniční prostředí (zohledňuje způsob řízení a předpisy Správy železniční dopravní cesty). 

 

Jozef Gašparík – Juraj Čamaj – Zdenka Bulková – Milan Dedík

Raiilway Capacity Utilisation

 

Vydavateľské údaje: 1. vyd. Univerzita Pardubice, 2024, ISBN 978-80-7560-520-7

Obsah publikácie

 

From a technological point of view, the attention is paid to the allocation of railway infrastructure capacity. Railway companies buy capacity as a train routes. The assessment of railway infrastructure capacity allocation presupposes knowledge of traffic operation technology, track technology, as well as the economic aspects of these processes. This complex issue is closely related to determining the capacity of the railway infrastructure, that represents the maximum possible offer of the infrastructure manager. The constructed timetable represents the operational plan and at the same time an offer to potential customers.

The basic prerequisite for solving the issue is the definition of the processes of railway infrastructure capacity management, primarily the establishment of a model of the procedure for determining the capacity of the railway infrastructure. This procedure depends on defining the optimal throughput performance of the railway infrastructure elements and is also an important basis for deciding on investments for its development.

Following the defined procedures for determining the capacity of the railway infrastructure, it is possible to establish a model of optimal throughput performance given the number of train routes, the sale of which will be advantageous for the infrastructure manager.

The case studies are also part of the capacity approach estimation focused to individual railway infrastructure elements. The defined approaches to determining the optimal capacity of the railway infrastructure fully respect the EU transport policy, which provides a framework for creating transparent conditions and minimizing risks when accessing the transport market and transport infrastructure and ensuring the growing transport needs of society in the required time and quality while simultaneously reducing the negative effects of transport on environment.

 

 

  

Jozef Gašparík – Peter Šulko

Technológia železničnej dopravy - Líniové dopravné procesy

Vydavateľské údaje: 1. vyd. EDIS Žilinská univerzita v Žiline 2015, ISBN 978-80-554-1171-2

Obsah publikácie

 

Grafikon vlakovej dopravy (GVD) je základným dokumentom základného i operatívneho riadenia prevádzkových procesov v železničnej doprave. Od kvality jeho konštrukcie závisí jeho realizácia. Dôkladná znalosť technológie činností súvisiacich s organizovaním jázd vlakov pri stanovení jednotlivých prvkov grafikonu je jedným z predpokladov kvality GVD.  Tvorba GVD je úzko spojená s otázkou kapacity železničných zariadení, najmä tratí. Túto problematiku je možné riešiť vzhľadom na rôzne prevádzkové podmienky a spôsoby organizácie jázd vlakov.

Odborná knižná publikácia je podáva teoretický výklad a členenie grafikonov vlakovej dopravy, vrátane charakteristiky pomôcok grafikonu. V druhej rovine približuje rôzne metodiky na stanovenie kapacity železničných tratí a používané softvérové nástroje na konštrukciu grafikonu a stanovenie kapacity železničných zariadení.

Knižná publikácia je primárne určená študentom odboru železničná doprava bakalárskeho i inžinierskeho stupňa štúdia. Zároveň si kladie za cieľ prispieť k vzdelávaniu odborníkov v železničnej doprave a priniesť komplexný pohľad do tejto špecifickej problematiky železničnej dopravnej prevádzky.

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jozef Gašparík - Juraj Grenčík - Pavol Meško - Vladislav Zitrický - Vladimír Ľupták

Mechanika v železničnej doprave

Vydavateľské údaje: 1. vyd., EDIS Žilinská univerzita v Žiline 2016, 278 s., 15,74 AH, ISBN 978-80-554-1274-0 

Obsah publikácie

 

Mechanika v železničnej doprave je vedecko-technická disciplína, ktorá na základe fyzikálnych zákonov skúma závislosti pohybu koľajového vozidla od pôsobiacich síl, prejdenej dráhy a času. Aplikuje poznatky technických teoretických predmetov prevádzky dopravných prostriedkov po železničnej dopravnej ceste a jej úlohou je správne stanoviť vnútorné a vonkajšie sily a ich pôsobenie na pohyb týchto vozidiel.

Učebnica podáva vysvetlenie základných princípov pohybu a dynamiky jazdy železničných koľajových vozidiel na základe stanovených predpokladov, odvodzuje výpočet vlakovej rovnice, vrátane stanovenia zotrvačného sklonu, normatívu hmotnosti dopravovaných vozidiel i samotný výpočet pohybu vlaku v podobe riešenia tachogramu jazdy. Publikácia podáva prierezový pohľad na základné aspekty dynamiky jazdy vlaku ako aj posunu a svojím zameraním je určená najmä študentom inžinierskeho štúdia v študijnom programe železničná doprava, ako aj v študijných programoch príbuzného zamerania. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jozef Gašparík – Dušan Lichner – Peter Blaho

Železničná dopravná prevádzka - základy dopravnej prevádzky

Vydavateľské údaje: 1. vyd., EDIS Žilinská univerzita v Žiline 2015, 407 s., 26,47 AH, ISBN 978-80-554-0996-2

Obsah publikácie

 

 

Vysokoškolská učebnica podáva prierez všetkými aspektmi železničnej dopravnej prevádzky, počnúc stručnou históriou vývoja železničnej dopravy vo svete a na Slovensku, vzťahmi na železničnom trhu v súčasnosti, konštrukčným riešením železničnej trate. Ďalej oboznamuje s mobilným parkom, jeho členením, označovaním a stručne približuje skladbu vozidlového parku železničných spoločností na Slovensku. Ťažiskom učebnice je vysvetlenie princípov zabezpečenia železničnej dopravnej prevádzky, návestnej sústavy, predpisovej základne a služobných pomôcok. Učebnica je určená predovšetkým študentom Žilinskej univerzity v Žiline, ako aj iných škôl príbuzného zamerania, a tiež širokému spektru záujemcov o železničnú dopravu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jozef Gašparík - Jozef Majerčák - Jaromír Široký - Borna Abramović - Pavol Meško - Petr Nachtigall - Vladislav Zitrický

Railway Traffic Operation

 Vydavateľské údaje: 1. vyd., EDIS Žilinská univerzita v Žiline 2016, 278 s., 18,98 AH, ISBN 978-80-554-1281-8 

Obsah publikácie

 

The textbook provides a comprehensive summary of all railway transport aspects, from definition of railway network, to the design of railway tracks, characterisation and classification of rolling stock, safety equipment, rail traffic organisation, signalling specifications, principles of rail traffic management, and finally, service regulations and tools. On base of this knowledge’s the operational aspect of railway transport is developed. The timetabling and train formation are the main operational issues which are emphasised in the chapters.

The textbook is meant primarily for students of bachelor or master degree studies in the field of Traffic for the purposes of training the Rail Traffic Operation.

Study materials provide systematic overview of all rail traffic operation aspects, however it is not the textbook’s objective to provide an extensive explanation and deal this wide-range issue in detailed manner. The textbook can, given its focus, equally serve to others intending to study railway traffic and provide them with a consistent view on traffic operation of railway. The operating parameters are in the textbook explained and focused on the conditions of Slovak Railways (ŽSR) at all.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jozef Gašparík – Jozef Majerčák – Juraj Čamaj - Pavol Meško - Jaroslav Mašek - Peter Šulko - Vladislav Zitrický - Lumír Pečený - Martin Halás

Železničná dopravná prevádzka - laboratórny dopravný výcvik

Vydavateľské údaje: 1. vyd., EDIS Žilinská univerzita v Žiline 2014, 142 s. + príloha DVD, 10,17 AH (+ príl. 29,47 AH), ISBN 978-80-554-0824-8

Obsah publikácie

 

 

Vysokoškolská učebnica podáva prierez všetkými aspektmi železničnej dopravnej prevádzky, počnúc stručnou históriou vývoja železničnej dopravy vo svete a na Slovensku, vzťahmi na železničnom trhu v súčasnosti, konštrukčným riešením železničnej trate. Ďalej oboznamuje s mobilným parkom, jeho členením, označovaním a stručne približuje skladbu vozidlového parku železničných spoločností na Slovensku. Ťažiskom učebnice je vysvetlenie princípov zabezpečenia železničnej dopravnej prevádzky, návestnej sústavy, predpisovej základne a služobných pomôcok. Učebnica je určená predovšetkým študentom Žilinskej univerzity v Žiline, ako aj iných škôl príbuzného zamerania, a tiež širokému spektru záujemcov o železničnú dopravu.

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jozef Majerčák – Jozef Gašparík – Peter Blaho 

Železničná dopravná prevádzka – Technológia železničných staníc

Vydavateľské údaje: 2. preprac. vyd., EDIS Žilinská univerzita v Žiline 2015, 224 s., ISBN 978-80-554-1057-9

Obsah publikácie

 

Vysokoškolská učebnica oboznamuje v prvom celku so základnými princípmi mechaniky vlakovej dopravy, vplyvmi pôsobiacimi na pohyb vlaku, odvodenie vlakovej rovnice a základnými zákonitosťami pohybu vozidiel pri posune. Druhý celok oboznamuje s technológiou železničných staníc. Ťažiskom je popis technickej základne vlakotvorných staníc a ich technológia. Zaoberá sa tiež úlohou informačných systémov v prevádzkových procesoch železničných staníc.

Učebnica je určená predovšetkým študentom Žilinskej univerzity v Žiline, študijného odboru železničná doprava, ako aj iných škôl príbuzného zamerania a inžinierom pracujúcim v železničnej doprave.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bibiána Buková Eva Nedeliaková Jozef Gašparík

Podnikanie v železničnej doprave.

Vydavateľské údaje: 1. vyd. Iura Edition Bratislava 2009, 276 s., 18 AH, ISBN 978-80-8078-248-1

Obsah publikácie

 

Postupujúca liberalizácia a internacionalizácia dopravného trhu Európskej únie vytvára nové podmienky pre podnikanie aj v odvetví železničnej dopravy. Publikácia predstavuje všetky aspekty podnikania v železničnej doprave, počnúc stručnou históriou, definovaním významu a postavenia železničnej dopravy na dopravnom trhu, ako aj definovaním základných pojmov v železničnej dopravnej a prepravnej prevádzke.  Poskytuje ucelený pohľad na podnikanie v troch základných líniách, ktoré je potrebné vnímať v železničnej doprave. Prvou je právny rámec podnikania, ktorý predstavuje vymedzenie právnych vzťahov subjektov na železničnom trhu navzájom a voči zákazníkovi. Druhou sú výrobné prostriedky železničného podniku, ktoré sa viažu k vozidlovému parku, prístupu na železničnú infraštruktúru a personálu. Treťou je finančný manažment a marketing  železničného podniku vrátane cenotvorby a kalkulácie. Publikácia je určená predovšetkým podnikateľom a zasielateľom pôsobiacim v oblasti železničnej dopravy, odborníkom v doprave, ako aj študentom príbuzných zameraní.

Pozn. Publikáciu nemožno zakúpiť v predajni študijnej literatúry EDIS. Distribuovaná bola do siete kníhkupectiev (Martinus a ďalšie).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Jozef Gašparík –  Anna Dolinayová –  Juraj Čamaj –  Martin Kendra –  Jaroslav Mašek    Peter  Márton – Pavol Meško

Vlakotvorba a miestne dopravné procesy.

Vydavateľské údaje: 1.vyd., Univerzita Pardubice 2011, 280 s., ISBN 978-80-7395-444-4

Obsah publikácie

 

Úlohou dopravného procesu je poskytnúť kvalitné služby spojené s premiestnením zásielok v dopravných prostriedkoch. Technológia dopravných procesov v železničnej doprave je náročná na organizovanie a vyžaduje si dôkladné naplánovanie činností a operácií. V nákladnej doprave to znamená riešiť úlohy vo vlakotvorbe z celosieťového hľadiska a v miestnych dopravných procesoch prebiehajúcich v obvode železničnej stanice ako základnej jednotke na železničnej sieti.

Vysokoškolská učebnica predkladá odborné poznatky z vlakotvoby a miestnych dopravných procesov ako integrálnej súčasti organizovania dopravných procesov železničnej dopravy. Popri klasickom hodnotení technologických činností prináša poznatky z modelovania dopravných procesov vo vlakotvornej stanici pomocou simulačného nástroja. Súčasťou publikácie je elektronický nosič DVD, ktorého obsah svojou povahou dokresľuje výklad širokej problematiky. Publikácia si kladie za cieľ byť komplexnou učebnou pomôckou vo vysokoškolskom štúdiu v odbore železničná doprava a jemu príbuzných a v neposlednom rade byť významným doplnkom knižnice členov odbornej verejnosti.

Vysokoškolská učebnica je výsledkom práce koletívu autorov v rámci grantového projektu KEGA 453-012ŽU-4/2010 „Nové metódy vlakotvorby s podporou výpočtovej techniky a ich spracovanie do multimediálnych učebných textov“ podporovaného Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR. Učebnica je určená predovšetkým študentom v študijných programoch orientovaných na železničnú dopravu a technológiu a riadenie dopravy, ale i odborníkom z praxe.

 

 

  

 

 

 

 

Skriptá

 

Jozef Majerčák – Jozef Gašparík – Martin Kendra – Peter Blaho

Železničná dopravná prevádzka 1. Návody na cvičenia

Vydavateľské údaje: 1. Vyd. EDIS Žilinská univerzita v Žiline 2008, ISBN  978-80-8070-834-4

Obsah publikácie

 

 

Učebné texty sú určené pre študentov bakalárskeho štúdia programu železničná doprava ako študijná literatúra k predmetu Železničná dopravná prevádzka 1. Skriptá obsahujú kapitoly z mechaniky železničnej dopravy, v ktorých sú uvedené riešené príklady zo základnej problematiky dynamiky železničných vozidiel, vrátane stručného teoretického výkladu. V ďalšej časti je kľúčovou problematikou technológia zriaďovacích staníc, ktorá je rozpracovaná na konkrétnych podmienkach železničnej stanice Žilina zriaďovacia stanica. Počnúc stabilnou a mobilnou technickou základňou, personálnym obsadením, technologickými postpumi s tranzitnými, cieľovými a východiskovými vlakmi až po informačné zabezpečenie prevádzky sú spracované podrobne technologické postupy. I keď táto zriaďovacia stanica nie je najvhodnejším modelovým príkladom pre výučbu, základné technologické postupy sú v nej platné a výhodou je, keď si študenti môžu poznatky konfrontovať osobne na pravidlených odborných exkurziách na tejto stanici.

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

Peter Ihnát Jozef Gašparík

Informačné a telekomunikačné technológie v doprave. Interoperabilita železníc

Vydavateľské údaje: 1. Vyd. EDIS Žilinská univerzita v Žiline 2008, ISBN 978-80-8070-824-5

Obsah publikácie

 

V súčasnosti existuje v Európe viac ako dvadsať rôznych systémov zabezpečenia jazdy vlaku a signalizácie. Takéto technické bariéry však brzdia vývoj železničnej dopravy a ich odstránenie v plnej miere umožní zvýšiť konkurencieschopnosť a dynamiku železničného sektora, ako aj podporiť integráciu trhov so železničnými službami a stimulovať tak európsky železničný trh.  V súvislosti so znížením negatívnych dopadov dopravy a posilnením hospodárskeho rastu, je nevyhnutné, aby členské štáty pokračovali v začatých riešeniach, ktoré zabezpečia interoperabilitu celoeurópskej železničnej siete. Cieľom tohto učebného textu je v jednotlivých kapitolách čitateľovi priblížiť legislatívny základ pre rozvoj európskej železničnej siete, priblížiť podstatu interoperability, a poukázať na všetky oblasti, ktorých sa interoperabilita bezprostredne dotýka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Juraj Čamaj Jozef Gašparík

Železničná dopravná prevádzka – Vlakotvorba

Vydavateľské údaje: 1. vyd. (optický disk CD ROM), EDIS, Žilinská univerzita v Žiline, 125 s., ISBN 978-80-554-0126-3

Obsah publikácie

Vlakotvorba je ucelenou súčasťou disciplín železničnej dopravnej prevádzky. Ako vyplýva zo samotného pojmu, predmetom vlakotvorby je organizácia vozňových prúdov v nákladnej železničnej doprave, a teda tvorba vlakov. Problematika vlakotvorby je teoreticky náročná a značne rozsiahla. Výstupom riešenia vlakotvorného problému je zostava plánu vlakotvorby, ktorý je jedným z najdôležitejších podkladov pre riadenie sieťových prevádzkových procesov v nákladnej železničnej doprave. V skriptách sú prehľadne obsiahnuté všetky základné metodologické postupy, metodiky a základné princípy používané pri zostave plánu vlakotvorby. Skriptum je primárne určené pre poslucháčov študijného odboru doprava, študijného programu železničná doprava na Žilinskej univerzite v Žiline, ale rovnako dobre poslúži i odborníkom z praxe.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Juraj Čamaj Jozef Gašparík

 Informačné a komunikačné technológie v železničnej doprave.

Vydavateľské údaje: 1.vyd. EDIS Žilinskej univerzity v Žiline 2010, 179 s., ISBN 978-80-554-0307-6

Obsah publikácie

 

Informačné systémy a technológie sa stávajú tiež nástrojom zabezpečenia konkurencieschopnosti podnikateľských subjektov. V oblasti železničnej dopravy riešia otázky týkajúce sa optimálneho využitia dopravných prostriedkov, znižovanie potreby pracovných síl, zefektívnenie riadenia práce,  zvýšenie bezpečnosti a produktivity práce a zníženie nákladov na prepravnú činnosť. Z hľadiska riadenia dopravných a prepravných procesov v železničnej prevádzke je pre riadiacich pracovníkov a navrhovateľov potrebné stanoviť prevádzkové požiadavky na informačné a komunikačné systémy a teda poznať prevádzkové procesy a informačné toky.

Predkladaná publikácia približuje poslucháčom bakalárskeho a inžinierskeho štúdia študijného odboru železničná doprava na Žilinskej univerzite v Žiline používané informačné systémy v železničnej doprave v členení podľa oblasti využitia, ako aj podľa relevantných subjektov pôsobiacich na železničnom trhu. Študijný materiál rovnako poslúži i odborníkom z praxe, i keď nie je jeho ambíciou vyčerpávajúcim spôsobom pokryť všetky aspekty informačných a komunikačných systémov.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jozef Gašparík – Juraj Čamaj Vladislav Zitrický

Projekt z dopravných procesov

Vydavateľské údaje: 1.vyd. EDIS Žilinskej univerzity v Žiline 2011, 190 s., ISBN 978-80-554-0474-5

Obsah publikácie

 

Skriptá slúžia ako základný učebný text a zároveň pomôcka pri spracovaní ročníkového projektu z dopravných procesov v študijnom programe železničná doprava. V druhom stupni štúdia dopĺňajú základnú literatúru z predmetu technológia dopravy a umožňujú študentom orientovať sa v riešení niektorých praktických úloh.

Vypracovanie semestrálneho projektu z dopravných procesov zameraného na železničnú dopravnú prevádzku má naučiť študenta analyzovať a porozumieť technologickým procesom z pohľadu ich technickej prevádzky i legislatívneho rámca v kontexte liberalizácie železničného trhu, definovať oblasť riešenia, ako aj navrhnúť riešenia s využitím výpočtovej techniky a moderných metód riadenia. Tým sa dosahuje zabezpečenie zvýšenia kvality absolventov študijného odboru a ich lepšia príprava na príchod do praxe. Skriptá majú za cieľ doplniť výklad pedagóga na cvičeniach, a to najmä externým študentom, o poznatky pre spracovanie projektu, a tiež metodologický postup dosiahnutia cieľa zadania projektu. Učebný text vysvetľuje štruktúru zadania semestrálneho projektu, ktorá je charakteristická dvoma tematickými rovinami spracovania – časťou vlakotvorba a časťou grafikon vlakovej dopravy. Metodicky je následne uvedený postup a zásady riešenia, ako aj náčrt aplikačného riešenia. Jednotlivé uvedené príklady sú však autonómnej povahy, bez väzby na predchádzajúce kapitoly resp. podkapitoly.  V predkladaných skriptách sú prehľadne obsiahnuté základné metodologické postupy, metodiky a princípy používané pri postupe riešenia ročníkového projektu z dopravných procesov ako integrujúceho predmetu disciplín dopravnej prevádzky.