V nedeľu 24.9.2017 sa uskutočnila pompézna a dlho plánovaná akcia – jazda vlastného mimoriadneho vlaku po trati 144 ŽSR z Prievidze do Nitrianskeho Pravna – ktorá v novodobej histórií klubu prakticky nemá obdobu. Jazda bola okorenená nasadením „klasickej súpravy“ v čele s rušnom legendárneho radu T478.1 – „bardotky“ 751.131-4 v opatere Prievidzského parostrojného spolku, ktorý celú akciu zastrešil aj personálne. Len vďaka ich ústretovosti sme sa okrem obratu do Nitrianskeho Pravna previezli v rovnakej súprave aj v úseku Vrútky – Prievidza.
V nedeľu ráno sme sa stretli na žilinskej stanici, odkiaľ sme sa dopravili osobným vlakom, resp. rýchlikom do Vrútok. Tam nás pri druhom nástupišti už čakala naša súprava so „zamračenou“, lehátkovým a našim reštauračným vozňom. Na konci sa viezla nečinná 810.625, taktiež od Prievidžanov. Z Vrútok sme odchádzali krátko po štvrť na desať, súbežne s rýchlikom 341. Proti správnemu smeru sme šli až po Diviaky, pričom od Príboviec sme sa „naháňali“ s osobným vlakom 7525. Na Hornej Štubni prebehol zložitý posun kvôli zaradeniu „osemstodesiatky“ ľahkej stavby opäť na koniec vlaku, kvôli ktorému sa naše plánované križovanie presunulo z Handlovej do Skleného pri Handlovej.
Po príchode do Prievidze sme navštívili tamojšie rušňové depo, v ktorom sa udržujú HDV ako od vlastnej ZSSK, tak zmluvne aj pre ZSCS. Údržba a opravy rôzneho rozsahu sa tam vykonávajú najmä na HDV sérií 751, 754, 757 a 813. Nazreli sme do haly periodických opráv aj do rotundy, ktorá je národnou kultúrnou pamiatkou a vykonávajú sa tam väčšie opravy. Po exkurzií v depe bol vyhradený čas na obed.
Poobede sme sa opäť stretli na stanici, kde na nás čakala naša súprava. O 14:40 sme vyrazili do Pravna, pričom sme sa ešte zastavili na zhlaví, aby mohol nastúpiť výhybkár potrebný pre obeh súpravy na konečnej stanici. Cesta bola pre nás zážitkom, keďže skoro všetci tadiaľ išli po prvý raz. Jazda vlaku na ospalej lokálke spôsobila pozdvižení, na vlak neveriacky pozerali šoféri aj obyvatelia okolitých obcí. V Pravne sme si podrobne nafotili posun a prišiel opäť čas na spoločné fotografie. Cestou naspäť sme si vlak zadokumentovali na plánovaných fotozastávkach. V Prievidzi sme akciu oficiálne ukončili a účastníci sa vrátili do Žiliny, resp. domov vlakmi ZSSK, autobusom alebo autom.
Akcie sa zúčastnilo 18 študentov Žilinskej univerzity, traja bývalí členovia KPŽ a svojou účasťou nás poctili aj docent Kendra a inžinieri Zitrický a Černá z Katedry železničnej dopravy. Akcia sa napriek nie veľmi dobrému počasiu veľmi vydarila a mimoriadne jazdy vlastnými vlakmi sa zrejme stanú našou tradíciou. Na záver by som chcel poďakovať Ing. Lenke Černej za podporu od organizácie Aktivita zvyšuje úspech (AZU); Ing. Andrejovi Šimkovičovi za umožnenie návštevy v depe Prievidza a hlavne Prievidzskému parostrojnému spolku za výbornú organizáciu a veľmi ústretový prístup po každej stránke.
Adam Gajdoš