Ako každý semester sme aj tento rozmýšľali akú exkurziu podnikneme. Z mnohých variantov za cieľom čo najviac obohatiť a rozšíriť svoje vedomosti sme sa rozhodli pre Zvolen. Člen nášho klubu tam je ako doma, tak prečo túto skutočnosť nevyužiť pre osobný rozvoj.
Nábor sme začali robiť týždeň pred zamýšľanou akciou a tak sme poprosili i bývalých členov klubu, ktorí sú v súčasnosti zamestnancami našej fakulty aby túto akciu spropagovali medzi študentmi, ktorí majú o železnicu záujem. Touto cestou im chceme poďakovať. Počas náboru na exkurziu bol jeden veľký problém. Nevadilo by, že to je v piatok ten háčik bol v tom, že vlak Zr1847 Šturec mal odchod zo Žiliny 5:53. Táto skutočnosť odradila mnohých no v konečnom dôsledku mohli ľutovať že nešli, pretože vo Zvolene bolo krásne počasie, a dohodnuté prekvapenie, no k tomu až o chvíľu.
Deň pred akciou som išiel domov do Banskej Bystrice s úmyslom vyhnúť sa skorému rannému vstávaniu na už spomínaný vlak. Po nastúpení a očnou kontrolou účastníkov ma potešilo, že daný úmysel my vyšiel.
Vo Zvolene sme kontaktovali samotného pána prednostu stanice Ing. Pivka, ktorý nám podal odborný výklad o železničnej stanici a rozložení jej koľajiska. Následne sme sa premiestnili do dopravnej kancelárie kde sme sa oboznámili s releovým staničným zabezpečovacím zariadením. Potom sme sa presunuli na prvé nástupište, kde sme sa i odfotili na spomienku. Vďaka správnemu načasovaniu sme ani dlho nečakali, pretože to už prichádzalo spomínané prekvapenie. Bol to motorový vozeň M 131.1053, takéto prekvapenie sa nekoná každý deň a tak sme celí nedočkaví nastúpili dnu. Usadili sa, poobzerali všetko čo sa dalo a už aj sme sa rozbiehali smer Zvolen nákladná stanica. Perličkou bola jazda do stanice cez triangel. Počas našej jazdy nás sprevádzal pán prednosta tak nebola núdza o vysvetľovanie. Naším dobovým približovadlom sme sa premiestnili z dopravnej kancelárie nákladnej stanice na stavadlo číslo 1. Z neho sa ovláda zabezpečovacie zariadenie spádoviska, a koľajové brzdy, ktorých prevádzku nám priblížili i ukázali. Následne sme sa premiestnili do Depa Zvolen.
Bolo nám umožnené vidieť motor Hurvínka i s prezentáciou jeho základných konštrukčných častí a ich fungovania. Po tomto odbornom výklade nás potešili výstavou múzejných exponátov Klubu historickej techniky. Stredobod našej pozornosti sa sústredil na rušeň Pomaranč T678.0012, na parný rušeň s pomenovaním Malý Býček 422.0108 a zakonzervovaný Štoker 556 039. Po obhliadke exponátov KHT a vozidiel Zvolenského depa sme sa presunuli do haly cyklických opráv, kde sme si prehliadli podúrovňový kolesový sústruh, na ktorom sa práve sústružila 751 056 a pracoviská opráv rušňov.
Po obhliadke haly sme sa presunuli pred budovu strojmajstrov, kde pre nás po chvíli prišla 812 034, s ktorou sme sa presunuli na osobnú stanicu, aby sme tu mohli našu akciu ukončiť a rozutekať sa domov.
Bc. Matej Tvrdoň; foto: Bc. Martin Horňák, Ing. Jiři Pokorný & Peter Šoltýs