Bol piatok 4.apríla a ja som sa prebudil do pekného rána. Na toto ráno som sa veľmi tešil, pretože z klubu sme vyrážali na zaujímavú exkurziu. Iné bolo na tomto ráne aj to, že idem z domu a nie z „intráku“ ako vždy, lebo ciel našej cesty je blízko môjho domova.
Nasadol som na rýchlik a po chvíli som už vystupoval v železničnej stanici Nové Mesto, kde nás už čakali hlavní organizátori a sprievodcovia Maťo a náš externý člen Vilko. Celá skupinka sme sa dali dohromady a usadili sa do motorového vozňa 810 407 „Barborky“, ktorá nás odviezla zo zmodernizovanej stanice Nové Mesto cez žst. Čachtice a Čachtický tunel až do Starej Turej. Trať v tomto úseku viedla cez krásnu prírodu, bolo pekne aj vidieť Čachtický hrad.
Vystúpili sme v Starej Turej. Tu sme dostali možnosť nahliadnuť do miestneho múzea s tematikou histórie železníc, ale hlavne dnešnej trate číslo 121. Toto múzeum sídli v staničnej budove. Vilko nám podal odborný výklad a ukázal nám fotografie zo stavby tejto zaujímavej trate, taktiež sme si mohli pozrieť rôzne cennosti historického a archívneho významu. Boli to zväčša veci, ktoré chalani z múzea nazbierali a zachránili často od zničenia. Bodaj by bolo viac takýchto múzeí, na tratiach takéhoto typu. Po prezretí múzea nám Vilko chcel ukázať výkoľajku s núteným preklápaním, ale keďže sa nemohol dovolať do dopravnej kancelárie v Novom Meste nad Váhom, nebol nám udelený súhlas pre miestnu obsluhu, a tak nám spôsob obsluhy napokon ukázal až vo Vrbovciach.
Nasledovalo krátke občerstvenie a nasadli sme na motoráčik do Myjavy. Predsedovi sa s prispením Maťa podarilo aj odviezť TAM, čo sme mu všetci závideli… Pokračovali sme zase peknou trasou, ako Vilko spomínal pri ukazovaní fotografii, táto trať je vedená neustále v záreze, alebo na násype, pretože je tu zložitý terén. Terén je niečo medzi pahorkami a horami a nachádza sa tu veľa lesov. Trať prechádza aj viacerými viaduktmi a tunelmi. Najdlhším z nich je Papradský viadukt. Najdlhší tunel sa nachádza medzi Myjavou a Vrbovcami.
Po krátkej ceste sme vystúpili v stanici Myjava, kde sme si pozreli dopravnú kanceláriu. Pán výpravca nám porozprával o miestnych pomeroch v stanici. Pozreli sme si aj stanovište výhybkára a tiež sme si vyskúšali prestaviť výmenu na na križovatkovej výhybke. Ďalej naša cesta pokračovala do pohraničnej stanice Vrbovce, ktorá leží na štátnej hranicou s Českou republikou. Tu nás mnohých zaujali vozne Btx, ktoré boli zaradené vo vlaku ČD na smer Veselí nad Moravou. Na Vrbovciach sme si pozreli dopravnú kanceláriu, Vilko nám ukázal i ako sa ovládajú mechanické návestidlá a predzvesti. Čakala nás cesta späť do Nového Mesta ale ešte sme si počkali na osobný vláčik z Hodonína. Všetci sme boli rozčarovaní, keď sme v diaľke zbadali blížiacu sa ,,Regiónovú“. No my sme nastúpili do našej 810 432 „Lassie“ a vyrazili smer Nové Mesto nad Váhom.
V Novom Meste nad Váhom sme navštívili dopravnú kanceláriu, pán výpravca nám ukázal a vysvetlil spôsob obsluhy Zjednodušeného dispečerského stavadla, a pospomínal i minulosť, pretože keď u železnice začínal ešte videl v prevádzke i parné vlaky. Spomenul si aj na rýchlik Devín do Prahy, ktorý pravidelne prechádzal cez Čachtickú spojku. Spomenul aj to, že onedlho tu majú inštalovať nové staničné zabezpečovacie zariadenie od fy. Siemens.
Po návšteve tejto dopravnej kancelárie bol zavelený rozchod a tak sme sa každý pobrali na svoj rýchlik, každý svojim smerom. Osobne som bol veľmi spokojný s touto exkurziou, dozvedel som sa mnohé nové veci o tejto trati, ale aj o jej okolí.
Bystrík Strečanský, foto: Bc. Martin Horňák & Peter Šoltýs