browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Exkurzia na stavenisko zriaďovacej stanice Žilina-Teplička 28.10.2011

Posted by on 28. októbra 2011

zilina-teplicka3Jednou z činností Klubu priateľov železníc pri ŽU je okrem diskusií a výmeny názorov na klubovej úrovni aj vzdelávanie sa. Na tento účel sa preto uskutočňujú exkurzie na rôzne pracoviská železničných podnikov na Slovensku a v Čechách.

Vzhľadom na rýchlosť výstavby zriaďovacej stanice neďaleko Žiliny a momentálny rozsah prác a v neposlednom rade ochota zo strany zamestnancov ŽSR umožnila, že dňa 28.10.2011 sa uskutočnila exkurzia do spomínanej zriaďovacej stanice. Termín bol napokon dohodnutý na posledný októbrový piatok a napriek obavám o účasť, sme museli riešiť problém že záujem prevyšoval kapacitu. Prednosť teda dostali starší študenti a tí, ktorí ešte „zriaďovačku“ doposiaľ nenavštívili. Celkový počet zúčastnených bol napokon 14 ľudí.

Odchod bol zvolený na piatkové ráno na 6:40, vtedajšieho SELČ času, od intrákov a ako spojenie do železničnej stanice Varín bol použitý Os 7841. Aj napriek počiatočným problémom s výdajom heliem a reflexných viest bol každý účastník napokon vybavený potrebným vybavením a pripravený na nasávanie informácií a prechádzku po skupinách zriaďovacej stanice. Všetci účastníci sa teda s úsmevom na tvári zišli krátko pred ôsmou hodinou rannou pred dopravnou kanceláriou vo Varíne a postupne sa „per partes“ presunuli autami pred samotnú dopravnú kanceláriu v zriaďovačke. Nasedovala pomerne poučná a na informácie bohatá prezentácia vnútorných priestorov a prednáška od prednostu žst. Varín a k nemu pridruženej stanice Žilina – Teplička, p. Polakoviča, ktorý poučne predstavil samotnú stavbu, jej dobré stránky ale aj hlavne negatíva, ktoré často krát hraničili so zdravým rozumom.IMG_2487

Stručne povedané, pri navrhovaní projektovej dokumentácie, ktorej prvopočiatky siahajú už niekoľko desaťročí dozadu, bolo a do dnešného dňa je niekoľko nejasností, až komických situácií, nad ktorými ľudia z prevádzky iba neveriacky krútia hlavami. Zaujala aj cena celkovej stavby – 4 miliardy slovenských korún, čo je v prepočte necelých 133 miliónov eur.

Potom nasledoval auto – presun k budove „Spádoviska Váh“, kde nasledovala prehliadka veže a nového zariadenia. Mne osobne sa páčilo najviac pohodlné kreslo, pričom pri skorom rannom vstávaní som tam takmer zaspal. Účastníci si mohli dokonale prehliadnuť stavebné riešenie veže, pričom tí z nás, ktorí boli v zriaďovačke v Nymburku iba nechápavo krútili hlavami nad realizáciou oblúku na veži. Pripomínalo to skôr reštauráciu a vyhliadkou na okolité kopce ale s vizuálnou kontrolou rozraďovania to žiaľ nemalo nič spoločné.IMG_2488

Na tejto veži končil ako sprievodca p.Polakovič, ktorý sa musel vrátiť k svojim pracovným povinnostiam a „žezlo“ sprievodcu prevzal Ing. Peter Bado, zamestnanec stavebnej firmy GJW Praha, ktorá zabezpečovala železničný zvršok v celej zriaďovacej stanici a jeho kompletnú „inštaláciu“. V jeho doprovode sme si pešo prešli celú smerovú skupinu, vizuálne prezreli brzdové systémy inštalované v tejto stanici a svojim spôsobom prešli sa po miestach kde sa už možno v budúcnosti človek počas prevádzky nedostane. IMG_2515

Nasledovala odchodová skupina, kde už v tom čase finišovala úprava štrku a na konci ktorej sme v čase niekoľko minút pred jedenástou hodinou ukončili naše putovanie po veľkolepej stavbe v tomto regióne a rozišli sa rôznymi cestami, či necestami.
Ja som sa už pomaly po skončení koncentroval na nočný presun naprieč Českou republikou , v rámci akcie ČD Net Lidl, kde sme sa rozhodli navštíviť jeden nemenovaný pivovar v metropole západných Čiech. Verím, že zúčastneným sa exkurzia páčila a odniesli si nové poznatky do života i štúdia. Taktiež pochvala patrí klubistom, ktorí akciu pre ostatých zbúchali, oslovili kompetentných a neposlednom rade aj Ing. Polakovičovi – prednostovi žst. Varín a  Ing. Badovi – zamestnancovi stavebnej spoločnosti GJW Praha.

autor: Bc. Ondrej Miko
foto: Ing. Martin Horňák

Comments are closed.