Jednou z činností Klubu priateľov železníc pri ŽU je okrem diskusií a výmeny názorov na klubovej úrovni aj vzdelávanie sa. Na tento účel sa preto uskutočňujú exkurzie na rôzne pracoviská železničných podnikov na Slovensku a v Čechách.
Vzhľadom na rýchlosť výstavby zriaďovacej stanice neďaleko Žiliny a momentálny rozsah prác a v neposlednom rade ochota zo strany zamestnancov ŽSR umožnila, že dňa 28.10.2011 sa uskutočnila exkurzia do spomínanej zriaďovacej stanice. Termín bol napokon dohodnutý na posledný októbrový piatok a napriek obavám o účasť, sme museli riešiť problém že záujem prevyšoval kapacitu. Prednosť teda dostali starší študenti a tí, ktorí ešte „zriaďovačku“ doposiaľ nenavštívili. Celkový počet zúčastnených bol napokon 14 ľudí.
Odchod bol zvolený na piatkové ráno na 6:40, vtedajšieho SELČ času, od intrákov a ako spojenie do železničnej stanice Varín bol použitý Os 7841. Aj napriek počiatočným problémom s výdajom heliem a reflexných viest bol každý účastník napokon vybavený potrebným vybavením a pripravený na nasávanie informácií a prechádzku po skupinách zriaďovacej stanice. Všetci účastníci sa teda s úsmevom na tvári zišli krátko pred ôsmou hodinou rannou pred dopravnou kanceláriou vo Varíne a postupne sa „per partes“ presunuli autami pred samotnú dopravnú kanceláriu v zriaďovačke. Nasedovala pomerne poučná a na informácie bohatá prezentácia vnútorných priestorov a prednáška od prednostu žst. Varín a k nemu pridruženej stanice Žilina – Teplička, p. Polakoviča, ktorý poučne predstavil samotnú stavbu, jej dobré stránky ale aj hlavne negatíva, ktoré často krát hraničili so zdravým rozumom.
Stručne povedané, pri navrhovaní projektovej dokumentácie, ktorej prvopočiatky siahajú už niekoľko desaťročí dozadu, bolo a do dnešného dňa je niekoľko nejasností, až komických situácií, nad ktorými ľudia z prevádzky iba neveriacky krútia hlavami. Zaujala aj cena celkovej stavby – 4 miliardy slovenských korún, čo je v prepočte necelých 133 miliónov eur.
Potom nasledoval auto – presun k budove „Spádoviska Váh“, kde nasledovala prehliadka veže a nového zariadenia. Mne osobne sa páčilo najviac pohodlné kreslo, pričom pri skorom rannom vstávaní som tam takmer zaspal. Účastníci si mohli dokonale prehliadnuť stavebné riešenie veže, pričom tí z nás, ktorí boli v zriaďovačke v Nymburku iba nechápavo krútili hlavami nad realizáciou oblúku na veži. Pripomínalo to skôr reštauráciu a vyhliadkou na okolité kopce ale s vizuálnou kontrolou rozraďovania to žiaľ nemalo nič spoločné.
Na tejto veži končil ako sprievodca p.Polakovič, ktorý sa musel vrátiť k svojim pracovným povinnostiam a „žezlo“ sprievodcu prevzal Ing. Peter Bado, zamestnanec stavebnej firmy GJW Praha, ktorá zabezpečovala železničný zvršok v celej zriaďovacej stanici a jeho kompletnú „inštaláciu“. V jeho doprovode sme si pešo prešli celú smerovú skupinu, vizuálne prezreli brzdové systémy inštalované v tejto stanici a svojim spôsobom prešli sa po miestach kde sa už možno v budúcnosti človek počas prevádzky nedostane.
Nasledovala odchodová skupina, kde už v tom čase finišovala úprava štrku a na konci ktorej sme v čase niekoľko minút pred jedenástou hodinou ukončili naše putovanie po veľkolepej stavbe v tomto regióne a rozišli sa rôznymi cestami, či necestami.
Ja som sa už pomaly po skončení koncentroval na nočný presun naprieč Českou republikou , v rámci akcie ČD Net Lidl, kde sme sa rozhodli navštíviť jeden nemenovaný pivovar v metropole západných Čiech. Verím, že zúčastneným sa exkurzia páčila a odniesli si nové poznatky do života i štúdia. Taktiež pochvala patrí klubistom, ktorí akciu pre ostatých zbúchali, oslovili kompetentných a neposlednom rade aj Ing. Polakovičovi – prednostovi žst. Varín a Ing. Badovi – zamestnancovi stavebnej spoločnosti GJW Praha.
autor: Bc. Ondrej Miko
foto: Ing. Martin Horňák