Od 25.4 sa pripravuje veľký prieskum dopravy, ktorý má na vybraných lokalitách mesta Banská Bystrica ako aj 16 okolitých obcí zistiť súčasný stav dopravy.
Okrem toho budú anketári náhodne navštevovať aj domácnosti (27 a 28.4) za účelom výberové dopravného správania obyvateľstva s cieľom vyplnenia dotazníka.
Sčítačov tak budete mať možnosť stretnúť či už popri cestách, zastávkach verejnej dopravy alebo vás môžu navštíviť aj v domácnosti.
Všetci anketári a sčítači budú označení a v prípade pochybností budú mať kontakt na overenie.
Vopred ďakujeme za spoluprácu.
V prípade nepriaznivého počasia sa prieskum presúva o týždeň.
V marci (23.3) sa uskutočnilo stretnutie pracovnej skupiny nemotorovej dopravy v rámci projektu PUM. Na stretnutí boli prezentovaná analýza problémov, ktoré súvisia s pešou alebo cyklistickou dopravou ako aj koncept návrhov.
Vychádzalo sa jednak z pripomienok samotných obyvateľov ako aj analýzy súčasného stavu. Pre pešiu dopravu je to najmä absencia ucelenej siete chodníkov, taktiež rôznorodá kvalita a údržba ako aj šírkové pomery.
Rôzne šírkové pomery chodníkov v Banskej Bystrici
Z tohto dôvodu návrh konceptu pre pešiu dopravu sa počíta s vytvorením bezbariérovej siete chodníkov pozdĺž hlavných trás pešej dopravy, prehodnotením niektorých priechodov pre chodcov ako aj vytvorením nových bezpečných priechodov.
Cyklisti v Banskej Bystrici používajú hlavne klasické cesty pre motoristov
Cyklistická doprava pre rok 2027 počíta, že mesto začne zlepšovať lokality pre cyklistov napr. zobojsmernením jednosmerných ulíc, vytváraním konceptu upokojenej dopravy ako aj vyznačením cyklopruhov na komunikáciách, kde by sa to dalo zrealizovať. Návrh predbežne počíta aj s vybudovaním min. 400 cyklostojanov pri rôznych prvkoch občianskej vybavenosti ako aj bezpečnými lokality na zaparkovanie bicyklov. Do roku 2027 by mesto malo spustiť aspoň prvú etapu bikesharingu, pričom sa počíta s min. 20 stanicami, celkovo sa počíta s vyše 60 timi lokalitami, pričom ideálne by pre Banskú Bystricu a okolie boli elektrobicykle.
Z pohľadu dlhodobého budovania hlavných cyklotrás, návrh počíta s vybudovaním min. 50 % hlavných cyklotrás do roku 2032 a do roku 2042 s celou sieťou cyklotrás. Tie by mali následne prilákať nových používateľov cyklistickej dopravy, tak aby 80 % obyvateľov malo do 2 minút k dispozícii sieť cyklotrás. Na pracovnej skupine sa hovorilo aj o potrebe zabezpečenia personálnej otázky, kde je nutné, aby mesto prijalo zamestnancov, ktorí túto problematiku budú systematicky riešiť.
Rovnako je potrebné, aby mesto používalo aj moderné zariadenia, ktoré slúžia na monitorovanie dopravy, tak aby sa zlepšovali samotné podmienky a taktiež aby sa dala odmerať samotná odozva od obyvateľov.
Samotní zástupcovia mesta vyjadrili zámer pokračovať v zlepšovaní podmienok pre nemotorovú dopravu, aj keď momentálne čelia viacerým problémom s výstavbou cyklotrás, chcú určite pokračovať.
V dňoch 20-21.10 sa konal výberový prieskum statickej dopravy zameraný na najviac problematické časti mesta, ktoré majú problémy s parkovaním. Zároveň sa robil kalibračný profilový prieskum na 20 lokalitách v meste.
Prieskumy majú pomôcť mestu riešiť problematiku parkovania ako aj navrhnúť možné spôsoby riešenia tejto situácie.
Zapojenie obyvateľov Banskej Bystrice do pripomienkovania dopravy
Vo štvrtok 16.9 sa na vybraných 5 lokalitách uskutočnil zber podnetov od obyvateľov Banskej Bystrice. Boli zozbierané desiatky podnetov týkajúce sa či už chodníkov, ciest, nebezpečných lokalít, priechodov pre chodcov, mestskej hromadnej dopravy a pod. Obyvatelia sa živo zaujímali o riešenie dopravy, pričom diskutovali a navrhovali aj svoje riešenia a nápady. Zároveň si mohli pozrieť aj doterajšie zozbierané podnety ako aj doterajšie hodnotenie vybraných oblastí v doprave.
Okrem obyvateľov prišiel podiskutovať aj primátor Banskej Bystrice Ján Nosko.
Pripomienky sa následné zapracujú do analytickej časti a budú slúžiť ako podkladová časť v rámci Plánu udržateľnej mobility funkčného územia mesta Banská Bystrica.
Pre tých,ktorí sa nemohli zúčastniť osobne, ešte stále existuje možnosť zapojenia cez online dotazník:
Doteraz sme zozbierali niekoľko tisíc odpovedí,lokalít, ktoré by ste chceli zlepšiť. Určite ich použijeme ako návrhy pre riešenie budúcej dopravnej situácie v Banskej Bystrici a jej okolí.
Tu môžete vidieť vybrané lokality a oblasti,ktoré ste vybrali ako problematické.
Priemerné hodnoty spokojnosti (1-najhoršie, 5 – najlepšie):
údržba chodníkov 2,33
s chodníkmi 2,77
dopravná infraštruktúra pre automobily 2,74
údržba ciest 2,84
podmienky pre cyklistov 2,03
parkovanie 2,5
MHD 3,2
regionálne autobusy 3,14
regionálne železnice 3,06
Porovnanie základných hodnotených oblastí v jednotlivých mestských častiach stav k 31.8.2021
Porovnanie hodnotenia jednotlivých oblastí v mestských častiach
Sme radi, že v rámci prípravy Plánu udržateľnej mobility budeme spolupracovať aj s Interaktívnou školou urbanizmu a územného plánovaniam, n.o. z Banskej Bystrice.
Samotní obyvatelia môžu navrhovať ako aj diskutovať o potrebných opatreniach v jednotlivých druhov dopravy.
vývoj počtu obyvateľov v meste Banská Bystrica 1919- 2020
Z pohľadu dopytu po doprave je dôležitý aj trend vývoja obyvateľstva. Samotné mesto si prešlo vývojom,kedy sa v minulom storočí zväčšil počet obyvateľov niekoľkonásobne, pričom najväčší počet malo mesto v 90 rokoch 20 storočia. Odvtedy počet obyvateľov postupne klesá.
Za prvý týždeň spustenia dotazníka sa zapojilo vyše 270 občanov, ktorí uviedli viac ako 1000 podnetov na zlepšenie dopravy v meste Banská Bystrica, či už z pohľadu chodníkov, parkovania, MHD, stavu ciest alebo cyklotrás.
Zatiaľ najviac pripomienok prišlo od obyvateľov mestskej časti Fončorda, Banská Bystrica, Sásová a Radvaň.